روزانه های سینمایی
بهبود نظام و آرایش مراکز خدمات سینمایی

بهبود نظام و آرایش مراکز خدمات سینمایی

با ورود و استقرار سیستم های پیشرفته ، نیاز فیلمسازان کشور به خدمات فنی در خارج از کشور تا حد زیادی کاهش خواهد یافت . با اهتمام و سرمایه گذاری استودیوهای خدمات سینمایی در بخش خصوصی و حمایت دولت انتظار می رود به تدریج دلبستگی کشور به انجام پاره ای از عملیات فنی بوی‍ژه در مرحله پس از تولید تقلیل یابد . از نیمه دوم سال گذشته که نخستین بار دوربین های دیجیتال تمام حرفه ای موسوم به
SI2K و Red توسط فعالان بخش خصوصی وارد کشور شد ، نیاز به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته برای انتقال ، نگهداری و بازیابی اطلاعات دیتا‌ ، سبب شد گام دیگری در راستای کامل کردن زنجیره خدمات پس از تولید در کشورمان برداشته شود . این اقدام که ملازم با انتقال دانش فنی و تربیت و بکارگیری نیروها و کاربران ماهر و هوشمند است ، می بایست با تأنی و دقت کافی انجام شود تا سازگاری و تناسب سیستم ها از جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری به بهبود راندمان منجر گردد .

سینماگران ایرانی در حالی امیدوارانه به انتظار آرایش مناسب و تقسیم کار از سوی مراکزخدمات سینمایی
نشسته اند ، که تا پیش از این بهره مندی از سرویس هایی چون اسکن نگاتیو آثار سینمایی برای خلق جلوه های ویژه یا ترمیم و اصلاح تصویر و رنگ ، تبدیل مطلوب و استانداردنسخه ویدیویی به فیلم و نیز دستیابی به خروجی های متنوع از یک فرمت واحد در استودیوهای خارج از کشور انجام می شد .

البته اقبال نسبت به فناوری های نوین مانع از نوسازی و ارتقای شیوه های به اصطلاح سنتی نیست ، در فرآیند تولید تا نمایش آثار سینمایی علیرغم ظهور پدیده های نوین ثبت و نمایش تصویر نقش محوری مراکزی همچون لابراتوارهای سینمایی مورد غفلت و انکار قرار نگرفته است . تا مادامی که سیستم ها و شیوه های نمایش فیلم در سینماها از طریق بر پرده انداختن تصویر نسخه ۳۵ میلیمتری فیلم ها و سینمایی رونق دارد ، فیلم های تولید شده با ابزارهای دیجیتالی به ناچار ناگزیر از تغییر فرمت از ویدئو یا دیتا به فیلم هستند و در این فرآیند چاپ و پرینت نسخه پزیتیو فیلم در لابراتوار انجام خواهد شد . از این روی هرگونه مسامحه در اعمال فاکتورها و ضرایب مرتبط با کیفیت مطلوب فیلم ، حاصل زحمات و دقت های فراوانی که برای اصلاح رنگ و وضوح تصویر را در سیستم پیچیده موسوم به Work Station صورت گرفته است به هدر خواهد داد .

لذا رفع معایب فنی و تکنیکی در روش ها و شیوه های سنتی حاکم بر لابراتوارها از جمله جایگزینی ماشین آلات جدید ، جا نمایی و استاندارد سازی محیط ، مکمل تجارب غنی و ابتکارات فردی قابل تحسین دست اندرکاران و مدیران لابراتوارهای سینمای کشورمان خواهد بود .

به هر حال شرح تفصیلی وضعیت خدمات سینمایی با ورود و نصب اقلام و تجهیزات پیش بینی شده در آینده نزدیک از زبان کارشناسان و فعالان این عرصه بیان خواهد شد و این یادداشت در حد دادن نوید آینده ای بهتر برای امور پشتیبانی فنی در سینمای ایران به نقطه پایانی خود رسید !

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید