روزانه های سینمایی
پا منبری بزرگان

پا منبری بزرگان

حتما ًدر خبرها خوانده اید که آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داده است. انتقاد اول از کم کاری رسانه ملی در باره برنامه های مرتبط با بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی است و انتقاد دوم به خاطر پوشش وسیع برنامه های جشنواره فیلم فجر در شبکه های رادیویی و تلویزیونی است.

نگارنده از حجم و کم و کیف برنامه های صدا و سیما در باره موضوع انتقاد اول بی خبر است. در مورد انتقاد دوم اذعان دارم که رسانه ملی ظاهراً برای جبران کم کاری خود در طول سال بطور بی سابقه ای هشت شبکه سراسری رادیویی و تلویزیونی را به ساخت برنامه زنده در باره رویدادهای جشنواره ترغیب نموده است و بویژه در ساعات عصر تا نیمه شب می توان از شبکه های مختلف تازه ترین اخبار جشنواره سی و یکم را دنبال کرد. اوج این فعالیت ها را باید در پوشش مستقیم آیین افتتاحیه جشنواره دانست که احتمالاً در آیین اختتامیه نیز تکرار خواهد شد.

نمیدانم حضرت ایت الله کمبود برنامه های مناسبتی صدا و سیما را در مقام مقایسه با برنامه های جشنواره فیلم فجر ارزیابی کرده و مورد انتقاد قرار داده اند یا آنکه اگر رسانه ملی به گونه ای عمل می کرد که انتقاد اول زمینه طرح پیدا نمی کرد بازهم ایشان منتقد برنامه های مرتبط با جشنواره می شدند؟

به هر حال بی تردید جامعه سینماگران کشور از اینکه رسانه ملی انصافاً حق جشنواره را ادا کرده است، نه تنها گلایه ای ندارند بلکه خوشحال نیز هستند. آنچه که در این مجال جای طرح دارد، انتقاد از کم توجهی صدا و سیما و تبعیض رسانه ملی در پوشش دادن اخبار سایر جشنواره های هنری این ایام نظیر جشنواره های تئاتر، تجسمی و موسیقی است.

نافذ بودن زبان سینما در مقایسه با سایر هنرها نباید سبب بی توجهی به کوشش های خلاقه و ارزشمند هنرمندان سایر رشته های هنری منجر گردد.

البته می توان امیدوار بود که اگر محتوا و شالوده هنرهای سینمایی؛ نمایشی؛ تجسمی و موسیقیایی متاثر و منبعث از انقلاب اسلامی باشد، آنگاه نگرانی و دغدغه خاطر علما و مراجع عظام تقلید نیز خود به خود برطرف گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • .ممنون جناب فروتن خیلی متن خوبی بود 

    حالا سوالی که مطرح است این است که چه چیز باعث شده صدا و سیما چنین توجهی را به جشنواره فیلم امسال داشته باشد .

    • این نوع برنامه سازی کم ترین هزینه را برای سازمان در هفته های پایانی سال و کمبود بودجه دراین ایام دارد. احتمال دیگر این است که ستاد جشنواره تا حدی پاسخگوی زحمات برنامه سازان باشد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید