روزانه های سینمایی
سهم نمایش خانگی در گفتگوها

سهم نمایش خانگی در گفتگوها

قابل پیش بینی بود که با بازگشت نمایش خانگی به ساختار پیشین یعنی همان وضعیت قبل از بهار سال ۱۳۸۲، سینمای حرفه ای یا اکران سایه سنگین خود را بر سر ویدیو بیاندازد و به دلیل عطف توجه رسانه ها و دیگر گروه های مرجع به سینما و آثار و پیامدهای آن، نمایش خانگی قدری به حاشیه رانده شود و در کلام همکاران و مدیران سخت کوش از وزن مجموعه مباحث نمایش خانگی کاسته شود.

طی ۵ ماه گذشته تحلیل محتوا و بازنمایی نمایش خانگی در گفتگوها و سخنان یکی از مدیران محترم فقط در همین دو مورد خلاصه می شود. اینجا و اینجا.

بی انصافی است که عملکرد یک واحد اجرایی را صرفاً به اعتبار کلام و مصاحبه های مدیران آنها در باره موضوع فعالیت شان خلاصه کنیم اما این نکته را هم نباید از یاد برد که در بین مشاغل دولتی، مدیران سینمایی از گذشته تا حال بیش از دیگران در معرض افکار عمومی بوده و مورد سوال و پرسش رسانه ها قرار گرفته اند. همچنین مقایسه میزان مصاحبه های منتشر شده از مدیران محترم در باره "سینما" و "نمایش خانگی" به خوبی گویای وزن و سهم بیشتر سینما از ویدیو است.

امیدوارم کج اندیشان و شیفتگان قدرت و جاه که قیاس به نفس می کنند و دغدغه های نگارنده را به عنوان اولین و آخرین مدیر کل نمایش خانگی، حمل بر دست و پا زدن وی برای جلوس بر اریکه قدرت می کنند، این قدر بفهمند که بر خلاف پندار باطل آنها راقم این سطور طی دو دوره مجموعاً ۵ ساله به قدر کفایت فرصت برای اثبات ادعاها و جامه عمل پوشاندن به هدف ها و سیاست هایش داشته است و اینک خدا را شاکر است که بی هیچ تشویش ذهنی و در نهایت آرامش روحی صرفاً به عنوان یک ناظر بیرونی و کارشناس حوزه نمایش خانگی به اظهار نظر می پردازد و البته تعمداً می خواهد در تنها سایت تحلیلی نمایش خانگی ایران، اهمیت رسانه ویدیو را یادآور شود و نگذارد گرد فراموشی بر آن بنشیند.

نگارنده به قدر بضاعت خویش می کوشد زمینه کار علمی و محققانه بر روی پدیده نمایش خانگی را که در سالیان اخیر موضوعیت بیشتری یافت، در محافل علمی و دانشگاهی فراهم سازد و البته در مدار سیاست گذاری های دولتی و کوشش های صنفی گردش نموده و به ارزیابی شرایط بپردازد.

کج خلقان عصبی که ریشه همه نامرادی ها و ناکامی هایشان را در سر پا ماندن "روزانه های سینمایی" و به روز شدن مرتب و کلیک خوردن آن می دانند برای صاحب این تارنمای شخصی اینقدر حق قائل باشند که تا حضور و ظهور تحلیل گران خوش فکر و نکته سنج، صاحب این قلم بساط بحث و گفتگو را گسترده نگه دارد و مانع از فراموشی مسائل مختلف نمایش خانگی در گذر ایام و رخدادهای هر روزه گردد. این خواسته توقع بی جایی است؟

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز کاش آن روز که در همین مجال برایتان کامنت گذاشتم که آن دوست نگران جایگاه خود همواره در پی تعریف فعالیتهای خود در عرصه .. است که می توان در آن پول بی حساب خرج کرد و هیچگاه هم گزارش عملکرد کمی و کیفی قابل اندازه گیری برایش ارایه نداد این کامنت حقیر را عینا درج می نمودید تا همگان بدانند چه کسانی در پی بهره برداری حداکثری از فرصت چند روزه  خدمت برای خودشان هستند بهر حال انشااله مجال روزانه های سینمایی را از این پس بیشتر پاس خواهیم داشت تا هر آن که نتواند دید…

    • ببخشید که یک کلید واژه اصلی را در کامنت شما حذف کردم. فراست و هوشیاری شما دوستان برای من کافی است

  • متاسفانه با عوض شدن دم دستگاه ارشاد و سازمان سینمایی شدن کارها با کندی فلج کننده پیش میره
    امیدوارم بحث میز گزد برنامه ۷ رو دیده باشید که اقای درمنش و نوروز بیگی عمده ترین مشکل الان رو اعلام کردن
    ۲۰۰ جا میان این فیلمنامه بیچاره رو میخونن همینه دیگه هیچ فیلم خوبی توشون برا سال بعد نداریم بعضی از اینها پروانه هاشون مال قبل این اشفته ها بود
    ارزو الان همه اینه که با تغییر دولت از شر این ارشا د ترسو که از ترس یک عده افراطی میاد تصمیم خود رو زیر سوال میبره
    خلاص بشن
    سال ۹۰ ببینید که چه سال خوبی بود هم در اکران و هم در پروانه ساخت
    ویدویو هم ادامه اکران سینما است و اون اشفتگی اکران از اول سال اتیشش الان به نمایش خانگی رسیده
    اگر مصاحبه مسولان سینمایی زیاده پس مصاحبه مسولان فوتبالی رو چی میگید ؟

  • سایتی که در ساعاتی از صبح نگذشته بالغ بر بیش از ۵۰۰ نفر بازدید داشته است یقینا کمک بزرگی میتواند به شبکه بکند همچنین باز دیدی از یک سایت بی نظیر است وهمگان میدانند که چه کمکی به شبکه میکند ببشد که همیشه پاینده باشد وبه قول آقای قناد تا هر آن که نتوان دید ……

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید