روزانه های سینمایی
هنر اول: از جزییات قراردادها مطلع نبودیم

هنر اول: از جزییات قراردادها مطلع نبودیم

به دنبال واکنش گسترده کاربران "روزانه های سینمایی" که پس از آگاهی آنان از نقش شرکت هنر اول در توزیع فیلم های عصر یخبندان ۴ و ماداگاسکار ۳ بروز یافت، سخنگوی شرکت مزبور توضیحاتی را به شرح زیر ارسال داشته است. روزانه های سینمایی پذیرای پاسخ متقابل سایر موسسات ذینفع و کاربران ارجمند می باشد:

در پاسخ به دوستان عزیزی که پاسخ شفاف هنر اول را جویا شدند عرض میکنم پخش پارس مدیا از اواخر سال گذشته فعالیت خود را در توزیع سنتی برخی عناوین با حمایت هنر اول و سینما ۲۴ آغاز نموده و در بسیاری از موارد بصورت کاملا مستقل عناوین شرکتهای دیگر را توزیع نموده است که دوستان شهرستان و عمده فروشان تهران از این موضوع مطلع میباشند. قرارداد توزیع عناوین عصر یخبندان و ماداگاسکار نیز به همین ترتیب بین پارس مدیا و شرکتی به نام گسترش صنعت جیحون منعقد گردیده و کاملا قانونی و با مجوز واحد دیگری از وزارت ارشاد و هولوگرام ستاد انجام شده است.
و تا زمانی که شرکت هنر نمای پارسیان موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد نشده بود و شخص آقای نجفی با اینجانب تماس تلفنی نگرفته بودند شخصا از جزییات قراردادها مطلع نبودم و صرفا پس از درخواست ایشان و برای کمک به صنف با هماهنگی با صاحب اثر بلافاصله اقدام و خواسته آقای نجفی را در مقام دوست و همکار برآورده نمودم و متعاقب آن نیز با درخواست جناب دکتر نوروزی در خصوص عنوان ماداگاسکار نیز صاحب اثر را به همکاری با اتحادیه ویدیو رسانه ترغیب نمودم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اتفاقات پیش بینی نشده مصروف نموده ام.
 مقدم – هنر اول

کد ۷۴۰ 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اقای فروتن با این اتفاق ها که برای ماداگاسکار ۳ و عصر یخی ۴ افتاده نسخه شرکت جیحون رو دارن کپی میکنن و میگن این اثر از ارشاد مجوز نداره و کپی ان مشکل نداره نظر شما چیست ؟؟؟ ایا این افراد درست میگن
    بحث عصر یخی جدا است ولی ایا شرکت مجوز دار دیگری انیمیشن ماداگاسکار۳ رو خریده که بعدا بخواد توزیع کنه ؟؟؟
    اصلا ایا کپی دوبله گلوری از لحاض قانونی اشکال داره؟؟
    ایا این گلوری از ارشاد مجوز فعالیت داره؟؟؟؟

    • از دوستان مسئول در اداره کل ارزشیابی و نظارت باید سوال شود. این اتفاق می توانست رخ ندهد اگر سه ماه پیش پروانه صادر می شد و به تشخیص مقامات وقت اداره کل منحله نمایش خانگی در زمینه استحقاق هنرنمای پارسیان احترام گذاشته می شد

  • با تمام احترامی که برای دوستان موسسه یاد شده قائلم اما صرف عدم اطلاع  نمی تواند توجیحی برای "امر غیرمتعارف توزیع دو انیمیشن مطرح سینمای جهان در قالب نرم افزار" باشد. هر کسی که اندکی با فضای شبکه نمایش خانگی آشنا باشد می داند که این کار چه تبعاتی به همراه خواهد داشت.

  • سلام به همه
    حکایت جالبیست داستان انیمیشن های هالیوودی.انیمیشن های فوق بدون پرداخت حتی یک ریال به کمپانی سازنده فیلم در ایران پخش می شود و با این استدلال که کمپانی های سازنده این اثار چون ایران تحریم است و به ما فیلم را نمی فروشند مباح می شوند و با فرمول های مختلفی از قیبیل لابی ٰ زد و بند و هزار راه دیگر به موسسات داده یا به زور گرفته می شود و جالب تر انکه موسسات محترم بر سر این مال بی صاحب و دزدی با هم دعوا هم می کنند و از همه اینها جالب تر اینکه اینجا می ایند و از کپی شدن فیلم هایشان گلایه هم میکنند که البته واضح است که کپی این فیلم ها به هیچ عنوان نه شرعی است نه اخلاقی اما دوستان شما که خودتان سر فیلم بی صاحب با هم دعوا میکنید و فیلم های انها را به صرف امریکایی بودن پاول می کنید چطور توقع دارید که مردم با محصولات شما چنین نکنند داستان موسسات به شیر فروشی می ماند که اب در شیر می ریخت و یکچ 
    شب سیل امد و همه گوسفندانش را برد و سیل همان ابهایی بود که در شیر ها می ریخت
    دوستان کار شما مصداق  حق الناس است چه ان کمپانی امریکایی باشد و چه مدیرش یهودی کار شما به این می ماند که فروشنده محله شما به شما بر اساس حصومت و دشمنی کالایی نفروشد و شما به همین استدلال از مغازه او دزدی کنید یا بگویید او از در امد مغازه اش در راه خلاف استفاده می کرده پس من مجوز دزدی را دارم .دوستان خودتان را فریب ندهید حداقل در این ماه به قول امام حسین دین ندارید ازاده باشید ٰکار شما بر اساس هر معیاری شرعی ٰ انسانی ٰ اخلاقی و عقلانی کاری مذموم است پس لاقل دعواهایتان را به اینجا نیاورید و دور یکدیگر فیلم های انیمیشن را که .
    سودهای چند صد میلیونی دارد را با هم تقسیم ککنید وگریه و زاری بی مورد نکید که وا مصیبتا فرهنگ در خطر است و چنین و چنان
    و اما در پایان خدمت شما اقای فروتن عزیز چون می دانم انسان خدا ترسی هستید و به چیزهایی اعتقاد دارید می گ.ویم اجازهه ندهید حتی یک ریال به هر عنوان چه تقدیر باشد و چه تشکر از این صنف در زندگیتان وارد شود که همه اینها حتی به قدره ذره ای گندم را باید پاسخ داد که بی شک پول های این صنعت شبهه ناک است و استفاده از ان خطر ناک 
    باقی بقایتان

    • دوست خوب !اگر یکی از ما  هستی خودت را معرفی کن. باکی از اظهار نظر نداشته باش. فضای مجازی نباید به فرهنگ پرده پوشی کمک کند و چهره واقعی اشخاص را در پس حرف هایشان پنهان  سازد. روزانه های سینمایی جایی است برای هم  اندیشی و تشریک مساعی و گفتگو که نیاز تاریخی این جامعه است. در باره تشکیکی  که آورده اید در کامنت های پر شمار همین پست هم گفته ام. بهتر است کاتولیک تر از پاپ نشویم و  به فتوای صریح مقام رهبری و سایر مراجع تقلید از یکسو  و مقررات و مواد قانونی توجه کنیم. با کمال تاسف مثل و حکایت های شما قیاس مع الفارق است. از حیث  حقوق بین الملل و پروتکل های آن نیز مادام که به عضویت کنوانسیون برن درنیامده ایم، الزامی به پاسخگویی در باره حقوق مورد اشاره نداریم. شگفتی ماجرا زمانی است که دولت های غربی و در صدر آنها آمریکا در پیوستن ایران به  wto کارشکنی می کنند.
      این توضیح را کسی به شما می دهد که از او در دوره مدیریتش به خاطر ملزم کردن موسسات برای خرید رایت آثار خارجی(قابل خریداری) به دیوان عدالت اداری شکایت شده است.!

  • با سلام خدمت دوست عزیزمان "یکی از ما"
    شخصا با تمامی نظرات حضرتعالی موافق بوده و احترام ویژه ای را برای کلام شما قایل هستم شاید این اتفاق بهانه ای باشد برای بازخوانی پرونده موسسات ویدیو رسانه که به اعتقاد ما باید هر چه زودتر مورد توجه قرار گیرد. مگر در سال چند فیلم قابل اعتنا در کشور تولید میشود که برای حمایت از آنها باید ساز و کارهای این چنینی تعریف شود که به اذعان خیلی از دوستان در آمد حاصل از آن شبهه ناک میباشد. تا کی برای حفظ مجوز موسسه باید فیلمهای ایرانی  را خریداری نمود که حتی خود مایل به دیدن آنها نیستیم. چرا باید تاوان شهرت طلبی افراد را موسسات ویدیو رسانه و مردم پرداخت نمایند؟ این چه قانونی است که باید حتی از فیلمهایی حمایت شود که فرزندان و ….. سرمایه گزار فیلم در آن بازی کر ده اند؟ روی صحبت من با آن دسته از هنرمندان واقعی نیست که نیازی به این حمایتها ندارند بلکه منظور من نا هنرمندانی است که آثار آنها اگر قوانینی همچون خرید رایت فیلمهای ایرانی وجود نداشت حتی پول تدارکات ساخت فیلم را هم از جیب مردم به دست نمی آوردند. آری امروز زمان حساب و کتاب است. این مسایل و مشکلات ریشه در نگاه مسوولان دارد که به جای وضع قوانین شفاف تجارت در بخش خصوصی و آزادسازی سیستم عرضه و تقاضا با قوانین غیر کارشناسی موسسات را وادار به خرید فیلمهایی مینمایند که برای جبران ضرر آنها مجبور به اعطای امتیازهایی میشوند که نحوه اختصاص آنها و حتی خود امتیازات محل اشکال و شبهات فراوان میباشد.
    اگر روند سالم فعالیتهای انتفاعی در موسسات ویدیو رسانه محقق گردد دیگر چه نیازی به رانت خواری و سهم خواهی از اموال شبهه ناک است؟ بیایید دست به دست هم دهیم و صرفا از افراد و موسساتی دفاع کنیم که توانایی راه بردن مجمو عه های خود را بدون کوچکترین رانت و حمایتی دارا میباشند.
     

  • جناب اقای فروتن عزیز .تشکر از فضایی که فراهم اوردید و انعکاس نظرات همه طیف ها که حتی نظرات مخالف خود را نیز با سعه صدر قرار می دهید که همین موضوع جای تشکر دارد .
    اما در خصوص معرفی خود باید بگویم یکی از ما می تواند خود ما ما باشد خودی که در مسیر روز مره گی ها از بعضی نکات غافل مانده است البته شفافیت بسیار خوب است اما اقای فروتن عزیز باور بفرمایید در همین سایت افرادی با نام سه جلدی خود می ایند و خود را پشت کلمات و واژگان پنهان می کنند و خوب الته ای کاش همه به راستی نقاب از صورت بر می داشتیم و خود واقعی را نشان می دادیم که بی شک انگاه دنیا مکان زیبا تری برای زندگی می بود و اگر شما اجازه می دهید من پشت این نقاب بمانم که البته اینگونه بهتر است.
    اما در خصوص کاتولیک تر بودن از پاپ هم باید بگویم من نظر شخصی خودم را بیان کردم که بدون تردید این نظر نیز می تواند نقد شود زیرا بنده نه حاکم شرع هستم و نه در این حوزه دارای تحصیلات و نظر پس صرفا نظر شخصی خودم را براساس عقل و برهان خودم بیان کردم که البته باید در نظر گرفت که برخی از قوانین به خاطر شرایط و موقعیت ها و مساءل مختلف تغییر می کند پس نمی تواند حکم قطعی باشد بلکه برای اداره امور وضع گردیده است و هنوز هم معتقدم به دلیل انکه زحمات و بودجه های کلانی برای ساخت انیمیشن ها و فیلم های مورد استفاده دوستان در موسسات در انسوی اب ها هزینه شده است عرضه انها به هیچ عنوان درست نمی باشد 
    اما صحبت پایانی اینکه جناب اقای فروتن سایت شما بستر مناسبی است برای تبادل نظر و بیان حقایق در خصوص موضوعات مختلف فرهنگی و بازدید کنندگان نیز به شکلی مطلوب با شما و صحبت ها و مطالب شما تعامل و همراهی دارند پس خواهش می کنم از این فرصت و بستر استفاده  فنید تا شاید همه ما بتوانیم قدمی کوچک در ارتقا ئ فرهنگ عمومی داشته باشیم .
    زیاده عرضی نیست 

    • از اظهار لطف شما متشکرم.  جالب است که کاربران به قول شما سه جلدی حواسشان نیست که از یک آی پی واحد کامنت ارسال  می کنند.

  • البته خوشحالم که جناب اقای مقدم انقدر با وجدان حود صادق هستند که به این نتیجه رسیده اند بخشی از در امد کسب شده از این راه شبه ناک است و خوب این یعنی وجدان ایشان به خواب نرفته است و از این بابت به ایشان تبریک می گویم و البته این دانستن به تنهایی کافی نیست پس همانطور که خودتان گفتید بیایید کاری کنیم که این مشکلات به وجود نیاید و اگر موجود بود نیز ریشه کن شود حتی اگر مانفع خود ما را نیز دچار مشکل کرد که البته سود های بزرگ در فضای سالم و سازمان یافته و قاون مند به دست می اید اگر چه شاید به صورت مقطعی شاید ضرر مالی نیز به وجود اید که درد اصلی موسسات هم همین روز مره گیس و به دنبال سودهای انی بوده است که این صنف را به اینجا کشانده است 
    پس دوستان از فضای بوجود امده اخیر که تهدید است یک فرصت بسازیم و از این دعواها گذر کنیم و به فکر چاره باشیم که به قول دوستانمان در اتحادیه حال شبکه نمایش خانگی به مریض رو ل به احتضار می ماند که هر لحظه احتمال مرگ ان می رود و البته به نظر می رسد دوستان اتحادیه نیز به جای کمک به حال این مریض بد حال بالای سر او گریه و زاری می کنند بی انکه برای ان کاری کنند .دوستان اتحادیه شما نا سلامتی امده اید تا دردی را درمان کنید و گرنه کیست که نداند حال این صنف خراب است 

  • موسسات ما در پخش فیلم خارجی کار خوبی میکنن چون جواب حرف زور دولتهای غربی و در راس انها یهودیسم رو باید با همین کارها پاسخ داد تا مادامی که انها همین وضع رو داشته باشن این بهترین راه است
    شخص یکی از ما شما نمیخواد از انها دفاع کنی .

  • http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1745910

    مهرداد رئیسی مدیر دوبلاژ انیمیشن "عصر یخبندان ۴" گفت: دوبله کارتون‌های پرمخاطب خارجی براساس اطلاعات کامل و طبق موازین فرهنگ ایرانی و اسلامی انجام می‌شود و همه المان‌های ایرانیزه شدن در دوبله مدنظر قرار می‌گیرد. مهرداد رئیسی مدیر دوبلاژ انیمیشن "عصر یخبندان ۴" که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده‌است، با بیان این مطلب درباره دوبله انیمیشن‌های خارجی به خبرنگار مهر، گفت: دوبله انیمیشن‌های خارجی حرفه بسیار حساسی است چراکه مخاطب این‌ گونه نمایشی هم کودکان هستند و هم بزرگ‌ترها. از همین رو نوع دوبله این آثار از جهت کیفی دارای اهمیت است. وی در ادامه افزود: دوبله این آثار اگر از جهت کیفی خوب از آب درنیاید شاید بزرگ‌ترها را به دلیل حس نوستالژیکی که به برخی از صداها دارند، پای گیرنده‌ها بنشاند اما این کیفیت پایین هرگز نمی‌تواند کودکان را جذب کند. درست به همین دلیل است که نوع فعالیت ما بسیار حساس می‌شود. مهرداد رئیسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که از نگاه عموم، مخاطب هنر انیمیشن کودکان هستند گفت: درست به دلیل همین نگاه است که باید در بیان دیالوگ‌ها بومی‌سازی و ایرانیزه شدن را در نظر بگیریم. این دوبلور در ادامه افزود: برای رسیدن به این نگاه باید اطلاعات کامل و شناخت خوب نسبت به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت تا در سایه این اطلاعات به کیفیت مطلوب و موردنظر برسیم. درواقع منظور از کیفیت مطلوب دوری از تیپ‌سازی و صداسازی‌هایی است که این روزها در دوبله آثار معمول و مرسوم شده است. رئیسی در ادامه با اشاره به فاکتورهای انجام یک کار کیفی در دوبله انیمیشن گفت: دوبله آثار انیمیشن از دو فاکتور مهم برخوردار است، فاکتور اول اینکه به لحاظ حسی باید اثر قابل قبولی از آب درآید و نکته دیگر اینکه به دلیل پیشرفت تکنولوژی کاراکترها به سرعت لب می‌زنند بنابراین باید سرعت بالایی داشته باشیم. وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که هنر انیمیشن با وجود اینکه مخاطب کودک دارد مخاطب بزرگسال را نیز دربرمی‌گیرد. بنابراین باید به گونه‌ای دوبله شود که نه تنها مخاطب کودک بلکه بزرگسال‌ها را نیز در برگیرد که هم بدآموزی نداشته باشد و هم در جذابیت‌های خاص خود را حفظ کند. مهرداد رئیسی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آثاری که با دوبله انجمن گویندگان جوان "گلوری" روانه بازار شده است گفت: انیمیشن"عصریخبندان ۴" توسط موسسه گسترش صنعت جیحون وارد شبکه نمایش خانگی شد. البته یک دوبله دیگر از این انیمیشن توسط یک موسسه دیگر نیز روانه بازار شده است که کار انجمن گویندگان جوان نیست. همچنین از دیروز پخش ماداگاسکار ۳ با مدیریت دوبله هومن خیاط توسط همین موسسه روانه بازار شده‌است.

     

  • میلاد جان اشتباه شما دقیقا همین جاست شما فکر میکنید با اینکار با صهیونیسم بین الملل مقابله میکنی اما دوست من اولا هدف وسیله رو توجیه نمی کنه .نپرداختن حقوق اثار هنری دیگران بر اساس دیدگاه و تفکر انها کار مذموم و ناپسندی است و دوم اینکه اگر این افراد و این کمپانی ها بد هستند پس چرا محصولات این نوع تفکر این همه هواه خواه داره و نکته پایانی اینکه زمانی میتونیم با این صهیونیسم مقابله کنیم که خودمان را قوی کنیم تا بتوانیم با .محصولات خودمون با انها مقابله کنیم نه با سرقت اثارشون
    و نکته پایانی اینکه موضوع فوق یک موضوع تجاری است و نیاز نیست که همه چیز رو ایدئولوژیکی نگاه کنیم .

  • آقای مجتهد زاده ضمن تشکر بد نیست مطلب ارسالی را با شرح و بسط بیشتر به همراه مستندات برای خبرگزاری ارسال کنید.

  • با سلام خدمت جناب آقای فروتن
    پس به این سوال من جهت تنویر افکار پاسخ بفرمایید
    آیا دوبله عصریخبندان۴ که توسط انجمن گویندگان جوان تهران (گلوری) عرضه شده است مورد تایید معاونت ارزشیابی و نظارت  سینمای حرفه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد؟

    • قربان تا زمانی که رسماً درخواستی برای بازبینی آن واصل نشود و مرجع نظارتی اثر را نبیند و اظهار نظر نکند، محصول مورد تایید مراجع مورد اشاره شما نیست

  • جناب آقای فروتن 
    پس عرضه  عصریخبندان ۴ با مجوز صادرشده توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال موذد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و معاونت آثار سینمایی و سمعی و  بصری سازملن  سینمایی کشور نمی باشد
     

  • برادر من!آقایی که یکی از ما هستی.!شما اگر یکی ازما بودی این حرف ها را نمیزدی.این موضع گیریهای غلط را نمیکردید!ما هم بلدیم …..

  • آقای مجتهد زاده

    شاید تفاوت نگرش شما با بنده در این باشد که شما به معلول بیشتر توجه دارید و من به زمینه ها و بسترهایی می اندیشم که سبب ساز اتفاقات و تحرکاتی از این دست می شود. اگر زمینه های بروز دور زدن قانون برچیده شود، باند مورد اشاره عددی به حساب نمی آید. حکایت آنها شبیه قورباغه ای است که در وقت سربالارفتن اب ابوعطا می خواند. فرد مورد نظر هم نان ارتباطاتش را می خورد او هم که کنار زده شود کسی دیگری جایش را می گیرد. مطمئن باش منابع مورد اشاره مفتی برای کسی دهل نمی زنند 

  •  
    آقای فروتن بعضی کامنت ها  گویا نیستند یا من  آی کیو  ام پایینه .فکرکنم بعضی مطالب ذکرشده خورده حسابهای شخصی افراد با یعضی موسسات است یا بعضی افراد…………درسته؟

    • نمیدانم خرده حساب هست یا نه ولی ترجیح میدهم توجه بعضی از دوستان را به ریشه اتفاقات جلب کنم. ذکر اسامی افرادی که شاید از انتشار نامشان مطلع نگردند و مجال پاسخگویی نیابند، از نظر اخلاقی درست نیست. با این حال سعی می کنم در عوض کامنت غیر قابل انتشار پاسخ را به گونه ای بدهم که تا حدی برای سایرین هم چندان بی معنی نباشد.

  • آقای فروتن
    من بهر تقدیر باید ازتون بابت اینهمه حوصله تشکر کنم،فقط یه نکته رو میخوام مطمئن بشم،اینکه آیا امکان داره ارشاد ترتیبی اتخاذ کنه که باند مورد اشاره شما دیگه دوبله نکنه؟
    من با عده ای از دوستانیکه اینجا کامنت میذارن دوستی وبی دارم،متوجهه شدم گویا کسیکه بنام صادق کامنت میذاره از ذینفعان مجموعه ا بخصوصه و جالبتر این بود که چطور این باند انقدر در خبرگزاریها داره فعال عمل یکنه

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید