روزانه های سینمایی
کپی و سرقت فیلم ها سازماندهی شده  است

کپی و سرقت فیلم ها سازماندهی شده است

امیرحسین علم الهدی معتقد است: به دلیل مجموعه سیاست‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد حوزه‌ی شبکه خانگی همچون اکران رو به افول است.

این کارشناس سینمایی در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: به هر حال سینمای ایران حال خوبی ندارد و طبعا حال شبکه نمایش خانگی هم بد است. این روند نشان‌دهنده سیاست‌گذاری نامناسبی است که اتفاق افتاده و در شبکه قاچاق نیز این اتفاق نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی، فیلم‌ها را در چند استان محدود عرضه می‌کند در حالیکه در سراسر کشور متقاضی وجود دارد.

علم‌الهدی با تایید عرضه‌ی نسخه‌ی قاچاق فیلم «یه حبه قند» تصریح کرد: در حالیکه این سی‌دی‌ها نسبت به نسخه‌ی اصلی از کیفیت پایین و رایت استانداردی برخوردار نیستند ولی مخاطب به دلیل هزینه‌ کم و در دسترس نبودن نسخه اورجینال آن را تهیه می‌کنند و این روند بازار پرسودی برای قاچاقچیان فراهم آورده است. در واقع یک روند کاملا سازمان‌دهی شده که فقط مربوط به یک فیلم خاص نیست.

مشاور پخش فیلم سینمایی «یه حبه قند» با اظهار تاسف از عرضه نسخه قاچاق این فیلم گفت: متاسفانه چهارشنبه که سی دی اورجینال«یک حبه قند» آمد قاچاقچیان بیکار ننشستند و نسخه قاچاق فیلم را عرضه کردند، این در حالی است که نسخه اورجینال هم مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این شرایط آسیب جدی که وارد می‌شود به سینمای ایران است چون فیلم‌های خارجی فاقد رایت در ایران هستند بنابراین بازنده اصلی فیلم ایرانی و سرمایه گذاران داخلی هستند.

این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: همانطور که در حوزه تولید و اکران سرمایه گذاری به صفر رسیده در شبکه نمایش خانگی هم کم کم همینطور خواهد شد چون مجموعه سیاست‌گذاری در حوزه نرم‌افزار باید به گونه‌ای باشد که اولا جرایم سنگینی لحاظ شود. همچنین فرهنگ مردم را باید بالا برد تا این نوع فیلم‌ها را تهیه نکنند و بدانند به نوعی خرید این فیلم‌ها، خرید اموال سرقتی است.

علم‌الهدی در بخش پایانی سخنانش به ایسنا گفت: ستاد صیانت فقط جمع کردن بخش محدودی از سی‌دی‌ها را انجام می‌دهد. به هرحال مجموعه قوانین باید سختگیرانه باشد. در این شرایط نمی‌دانم تکلیف ارایه‌ی لایحه کپی‌رایت‌ توسط دولت به مجلس چه شد؟! به هرحال معضل قاچاق فیلم‌های روز در دنیا هم وجود دارد ولی کشورهای دیگر توانسته‌اند آن را کنترل کنند اما مجموعه سیاست گذاری و شرایط در ایران این روند را با بحران جدی‌ مواجه کرده است. کد ۷۳۵

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۱ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • دوستان جوری می فرمایند که انگار فقط همین فیلم یک حبه قند قاچاق شده است که خیلی هم فیلم شاهکاری بود به لحاظ محتوا

    • ضمناً حضرات به روی مبارک نمی آورند که برای عرضه محصول در شبکه هیچ کار خاصی  جهت اطلاع افکار عمومی نکردند

  • دقیقا.توقع دارند تیراژ فیلم میلیونی هم باشد.زمانی استند ها به همراه فیلم ها خود نمایی می کردند و باعث تبلیغ و جذب مردم بود.اما الان……………

  • سلام من کامنتهای قبلی تیتروار به عوامل مختلف افول فروش و رشد کپی اشاره کرده ام گویا دیگه سایت آقای فروتن محلی برای زدن حرفهای تکراری بعضی دوستان و طلبکاری از ارشاد و دولت و مردم و هنرمندان شده و یه عده برج عاج نشین که اکثرا از فن سینما هم هیچ چیز نمیدانند و … . و صاحب موسسه هستند مدام مثل پیرزنها غرغر میکنند … (البته به اون تعداد خرد که وارد به فن هستند بر نخوره ) چند نکته :- اگه علم سینما داشتید ، اگه کمی تدبیر داشتید و سیستم حاجی بازاری کار نمیکردید و … و اگه کمی منطقی بودید و کمی آینده نگر و تفکر پوسیده ی ۱۰۰۰ سال پیش به افکارتون در مورد بازار حاکم نبود الان وضع شبکه تون این نبود ، ارشاد هم این وسط شده چوب ۲ سر سوز هرچه بکنه یه عده طلبکارشن و معترض یه بار این صنف و یه بار اون جناح … القصه .. آنچه من دارم برای آنده شبکه میبینم اینست : بزودی کپی بیشتر میشه چون توان خرید مردم مدام داره پایین میاد تا جاییکه دوستان بر میکردن سر شغلهای قبلیشون مثل کارهای ساختمانی و کاسبی و کوره آجر پزی و … و شاید بعدا بفهمید از کجا خوردید شاید هم هرگز نفهمید … پس من هم چیزی افزونی نمیگم چون گوش شنوایی نیست و گفتنی ها را در کامکنتهایی گفته ام و یه نفر پیدا نشد بگه بقیه اش چی یا اینکه ما این کارو کردیم و نشد … چون ۹۰% موسسات دنبال نفع شخصی هستند و نه درد فرهنگ و نه جامعه و … دلیل هم دارم محکم هم دارم از عملکردشون و کارهایی که بیرون دادن با کیفیتهایی که دادن که در محور همه سود جویی بوده و هست … به بقیه نگین کپی نکنن این بازتاب عمل خودتونه: این جهان کوه است و فعل ما ندا باز میگردد صداها سوی ما ۱۰ تا کار خارجی بی رضایت واقعی صاحب واقعی اثر با هزار بامبول میدید بیرون توی یه کار ایرانی روزگار میزاره تو کاستون بعد میفتید به غرغر …یادتون رفته مجوزهای قلابی مال دبی رو یا مجوز های دروغی از شرکتهای دست چندم واسط خارجی که مشکل حقوقی داشتن . یادتون میره هر عملی عکس العملی داره … بنظر من ا وقتی یه موسسه وکیل مدافع شیطان یا ماتریکس و یا دیگر فیلمهای امریکایی ….رو میده بیرون از شرکت امریکاییش اجازه گرفته؟ … فیلمه مروج اخلاق و دین و انسانیت در جامعه ماست ؟….یا نقد آخرش حلالش میکنه ؟… فقط بحثه پول و سودجویی …. ————————— با توجه اکید به این شعر که مضمون چند آیه ی قرآن و حدیث هست : هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی ابدا آینده ای جز تعطیلی و سختی بیشتر برای این صنف نبینید که خود کرده را تدبیر نیست .. ( امیدوارم این حرفها به چند نفر دلسوز رسانه ای و فرهنگی واقعی برنخوره ) مدام نگویید کشورم برای من چه کرده است ، بگویید شما برای کشورتان چه کرده اید ! آبرهام لینکلن – شما کشور را به قانون به دولت به مردم و فرهنگ و … بسط بدید … حرف بسیار است اما گوش شنوایی نمیبینم … که گفته اند مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد ….!

    • آقا سروش در حالی که به دلیل عدم عضویت کشورمان به قانون کپی رایت الزامی برای خرید رایت فیلم های آمریکایی وجود ندارد، سینمای ایران و شبکه ویدیویی طی سی سال گذشته با هزینه ای بالغ بر صدها میلیون دلار اقدام به خرید رایت فیلم از شرکت هایی کرده اند که ایران را در دایره تحریم خود قرار نداده اند. استدلال شما مثل آن می ماند که اگر ناشری کتاب های خارجی ترجمه کرد، مردم مجازند کتاب های فارسی او را غارت کنند. اگر موسیقی یا نرم افزاری خارجی کپی و بازپخش شد، موسیقی ایرانی و نرم افزارهای وطنی در مسلخ کپی و غارت نابود گردند.
      سوداگری و اندیشیدن به کسب منفعت توسط شرکت های سرمایه گذار امر قابل سرزنشی نیست . در شرایطی که موسسات ویدیو رسانه بدون سوبسید و یا رانتی به اتکای سرمایه های خود پا در کسب و کار پر ریسک ویدیو گذارده اند و میلیاردها تومان رایت فیلم ایرانی را خریداری کرده اند، اگر سود و منفعتی بر این کار مترتب نباشد، پس به چه انگیزه ای سرمایه هایشان را به کپی کاران هدیه کنند؟

  •   سلام خدمت دوستان پیروصحبتهای آقاسیروس عرض کنم انیمینشهای ماداگاسکار۳وعصر یخبندان۴توسط یه موسسه ای مجوز نرم افزار گرفته وبه بازارعرضه شده وقتی محتوارومی بینی کارتونهای ذکرشده موجود میباشد البته به نرخ ۳۰۰۰تومان عرضه شدسپس موسسه هنرنمای پارسیان شکایت میکند به اتحادیه ویدیورسانه که من عصریخبندان۴رومجوزگرفتم واون موسسه که عرضه کرده غیرقانونی توزیع کرده.جالب تراینه هردوانیمیشن توزیع شده هولوگرام ستاد صیانت داره.موسسه هنرنمای پارسیان قرارشده شنبه یکشنبه عصریخبندان۴رو به قیمت ۲۵۰۰عرضه کنه چراحالا اون موسسه به قیمت۳۰۰۰تومان عرضه کرده الله اعلم!!!سودجویی وزیاده خواهی تاکی؟آقایان به کجا چنین شتابان؟توزیع این دوانیمیشن مذکور (که هنرنمای پارسیان ادعادارد عصریخبندان۴مجوزش بنام این موسسه ست) توسط آقای … انجام گرفته که درشرکت هنراول مدیرفروش بودندالان رو نمیدونم.آقای فروتن الان تکلیف چیه؟یعنی یه کارتون به دوقیمت عرضه باید بشه؟بعضی ها ازهول حلیم می افتند تودیگ.اگه دوستان درهنرنمای پارسیان یا این موسسه ای که این دوانیمیشن روتوزیع کرده نظرشون رو اعلام کنند خوشحال میشیم آقای حاجی بیگی که قهرهستندوجواب نمیدند!!!

    • از بنده جز انعکاس موضوع و اطلاع رسانی توقع دیگری نداشته باشید. مطلع هستید مدتهاست مسئولیتی در شبکه ندارم.

  • ناشر ۲ عنوان  ماداگاسکار ۳و عصر یخی  4 موسسه صنعت گسترش جیحون بوده است 
    اقای فروتن میشه از این موسسه توضیح  بدید 
    در ضمن  دوبله توسط انجمن گویندگان جوان صورت گرفته ؟؟
    اقای فروتن ایا در ارشاد اجازه پخش یک عنوان به دو موسسه داده میشه ؟؟
    ایا این کار جیحون قانونی است 
    و ایا این شرکت  مجو.ز داره یا نه؟؟؟
    در ضمن به موسسه ای هنر نمای پارسیان  اعلام کنم که  که هر چه سریعتر انیمیشن شیر دل رو توزیع کنه چو  بزودی از طریق همین موسسه و
    در سایت که زده دوبله شده از طریق گلوری و قراره توزیع بشه اگه میخواین مثل این عصر یخی ضرر نکنید زودتر توزیع کنید 
     
    متاسفانه جدا شدن گروههای دوبلاژ و کار کردن هر کدام برای یک موسسه همین  کار ها رو باعث میشه و الان با توزیع عنوان عصر یخی ۴  از   هنر نمای پارسیان خریدار  با یک عنوان و ۲  نسخه انیمیشن  پرفروش و پربیننده   2012  مواجه  میشه  

    • همانطور که گفته شده است ظاهراً مجوز فیلم های انیمیشن با فرمت نرم افزار و دور زدن مقررات سازمان سینمایی از مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد صادر می شود!

  • وقتی مدیران موسسات در راهروهای وزارت ارشاد سرگردان هستند باید منتظر اتفاقات دیگری نیز باشیم  ، چون اصلا به فکر اینکه چرا خیلی از موسسات از گردونه فعالیت خارج شدند نیستیم و این برنامه برای چند موسسه باقیمانده ادامه خواهد داشت ، متاسفانه در این زمان که صحبت از حذف و ورشکستگی موسسات است با ید به فکر این باشیم که گوشه طرح والت سبز باشد یا قرمز تا خدایی نکرده تخلفی صورت نگیرد..

  • صدا و سیما ، ماهواره ، کپی محصولات، حذف اداره کل نمایش خانگی ، وضعیت دلار و شرایط اقتصادی کم بود رسانه های دیجیتال هم اضافه شد . تبریک میگم به همه بابت این رفتار بسیار جالب یعنی این قدر شیر تو شیره

  • همینکه آقای فروتن عزیز فضایی را ایجاد کرده اند تا صدای دست اندرکاران این عرصه بگوش عده ای برسد بازهم جای شکرش باقیست  از کرامات ارشاد دولت فخیمه عدالت محور اینست که آقای… برای تمامی قاچاقچیان و بیگانگان و سودجویان عرصه تفریحات  سالم و غیر سالم فیلم دوبله میکند،هبه میکند،کادو میکند،تقدیم میکند و میفروشد بعد راست راست راه میرود و هیچکس بکارش کاری ندارد و ارشاد به همان دوبله ها و گویندگان شبکه های بیگانه پروانه نمایش میدهد و … مجوز به نرم افزار آموزشی عصریخبندان ۴ که دیگر هیچ..نورعلی نور است سپاس گذاریم 

    • حامد جان بی عملی اتحادیه موسسات هم قابل انتقاد است. اتفاقی کوچکی رخ نداده است که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت کاش اتحادیه از ظرفیتی که در اختیار دارد بهتر بهره ببرد و دیپلماسی نامه نگاری را تنها تاکتیک موجود نداند. حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت     آری به اتفاق جهان می توان گرفت 

  •  
    جناب فروتن اتحادیه ویدیورسانه  نمادین است هیچ گونه اجرایی ندارددرمورد نرخ گذاری فیلمها وتعیین سودنمایندگی وفروشگاهدارچکارکردنداین ساده ترین کاری بودکه میشد انجام داد.خیلی دوست دارم اتحادیه ویدیورسانه دربعضی موضوعات پیگیرتروواقعا گره گشا باشد.دوستان شما هم که درسازمان سینمایی کم لطفی میکند.خدا به داد ستادصیانت برسه نمیدونه سی دی کپی جمع کنه بدو اینطرف فیلمهایی که هولوگرام خودشو جمع اوری کنه …………  واقعا این رفتارها غیرحرفه ای ونابخردانه است.دوست داشتم آقای حاجی بیگی هم  مواضع شون رواعلام میکردند چون شخص توزیع کننده مدیر فروش هنراول بوده .شایدم ……………

  • صبح روز هفتم
    گلوگاه شیطان
    روزهای زندگی
    شکارچی شنبه

    به این فیلمها میشه در رایت ویدیویی گفت سوخته چون با پخش از تلویزیون خیلی از فروش خود رواز دست دادن و
    حالا سوال که اینجا موج میزنه تیراژ و قیمت انها است که باید ببینیم چه میشه

  •  
    آقای فروتن الان توزیع عصریخبندان موسسه گسترش جیحون غیرقانونیه؟تکلیف چیه درست متوجه نشدم.مث گشت ارشاد جمع اوری میشه  یانه هردونسخه توزیع میشه

    • از مراجع نظارتی تاکنون خبری به دست من نرسیده است. در یکی از کامنت ها آمده بود با نامه ارشاد دستور جمع آوری محصول صادر شده است. پیچ ماجرا آنجاست که به اصطلاح نرم افزار با مجوز و هولوگرام در بازار عرضه شده است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید