روزانه های سینمایی
شکست انحصار

شکست انحصار

با افزایش چند خط تولید و تکثیر DVD در یکی از کارخانجات موجود تولید لوح فشرده، امکان تکثیر انبوه این محصول در مدت زمان کوتاه در این واحد صنعتی فراهم گردید. تا پیش از این علیرغم فعالیت بیش از پانزده واحد صنعتی تولید لوح فشرده در استان های مختلف، فقط یکی از این واحدها برخوردار از خطوط متعدد تکثیر prerecorded بود. انتظار می رود با راه اندازی خطوط جدید از ماه آینده رقابت بین واحدهای بزرگ تولید و تکثیر لوح فشرده در مجموع شرایط و تسهیلات بهتری را برای سفارش دهندگان محصول رقم زند. تجربه نشان داده است به اقتضای یک اصل اقتصادی، انحصار در ارائه خدمات همواره با پیامدهای خوبی همراه نبوده و موجبات گلایه و شکایت مشتریان و استفاده کنندگان از آن خدمات انحصاری را به دنبال آورده است. همگان شرایط تحمیلی کارخانجات محدود …

خودرو سازی کشور در دهه های ۶۰ و ۷۰ را به یاد دارند که چگونه کالایی نامرغوب را با قیمتی گران و غیر رقابتی به مشتریان تحویل می دادند و به دلیل افزونی تقاضا بر عرضه، با نگه داشتن خلق الله در صف انتظار، هر شرایطی را بر آنان تحمیل می نمودند. اگر چه در حال حاضر نیز وضعیت صنعت خودرو سازی کشور کاملا" مطلوب ارزیابی نمی شود اما حداقل گزینه های متنوعتری  پیش روی خریداران قرار دارد تا به تناسب قدرت مالی خود اتومبیل ایرانی یا خارجی دلخواه را تهیه کنند.در شبکه نمایش خانگی کمترین پیامد شکست انحصار در زمینه تکثیر محصول، از بین رفتن رابطه یکطرف چنین واحدهایی با سفارش دهنگان محصول – بخوانید ویدیو رسانه ها- خواهد بود. زیرا از این پس مشتری با مطالعه شرایط  اعلام شده از سوی واحدهای صنعتی موجود، امکان انتخاب داشته و گزینه بهتر را برخواهد گزید.

تاکنون یکی از تنگناهای موجود در مسیر توسعه شبکه بویژه تولید و عرضه مستمرعناوین پر مخاطبی نظیر سریال ایرانی، محدود بودن خطوط پر شمار برای تکثیر بود. بطوریکه از عمده دلایل وقفه های طولانی و بی نظمی در توزیع سریال های ایرانی؛ توقف محصول در ترافیک یگانه واحد بزرگ تکثیر بود. به نظر می رسد با سرمایه گذاری صورت گرفته برای رفع کاستی های مشهود در زمینه زیرساخت های صنعتی، آینده بهتری پیش روی برنامه سازان شبکه قرار گیرد و شرایط منصفانه تری بین تهیه کنندگان هنری و تولید کنندگان صنعتی برقرار شود. اگر تا دیروز می گفتیم با یک گل بهار نمیشه حالا باید منتطر بود و دید با راه اندازی خطوط تازه و افزایش ظرفیت های صنعتی، شاخص های تولید و عرضه در شبکه نمایش خانگی کشور تا چه حد بهبود خواهند یافت.

در همین ارتباط:گفتگو با دبیر اتحادیه صنایع لوح فشرده

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید