روزانه های سینمایی

تکرار تاریخ؛ این بار برای سریال «غربت»

در ساعات گذشته نام امیر پورکیان به عنوان کارگردان و صادق‌یاری در مقام تهیه‌کننده و موسسه سرو رسانه پارسیان به خاطر حواشی قسمت دوم سریال نمایش خانگی «غربت» بر زبانها افتاده است.
مدعی العموم بر اساس گزارش‌های دریافتی شائبه توهین به زنان قوم عرب را در سریال مطرح کرده است و با شکایت ساترا فعلا ادامه پخش مجموعه به محاق رفته است.
نام یاری و پورکیان در سال ۱۳۹۷ باز هم به خاطر عرضه یک سریال و واکنش‌های منفی صورت گرفته پیرامون آن زیاد شنیده شد. با این تفاوت که صادق یاری در آن زمان سرمایه‌گذار سریال «ممنوعه» بود.
جالب است که سکانس حاشیه‌ساز در سریال نمایش خانگی ممنوعه که بصورت فیزیکی و هفتگی توزیع می‌شد، دقیقا در قسمت دوم رخ داد.
بر خلاف واکنش‌هایی که مدیران این روزها نشان می‌دهند، در آن سال شورای بازبینی، معاون نظارت وقت و رییس سازمان سینمایی با سکانس مورد بحث مشکل چندانی نداشتند و آن را نشانه و قرینه‌ای از روابط و مناسبات غیرمتعارف جوانها در جهان داستانی سریال می‌پنداشتند. هر چه بود، سریال با پا در میانی‌های صورت گرفته و قدری تعدیل و اصلاح، در دو فصل پخش شد و به نقطه پایانی رسید.
مشکل سریال «غربت» بیش از آنکه به شائبه‌های مطرح شده مربوط بشود، بدان خاطر است که سریال فاقد مجوز نمایش بوده است و پیش از این به رویت مرجع مربوطه در ساترا نرسیده است.
البته در سالهای گذشته به دلیل تاخیر و تعلل ساترا در صدور مجوز و یا ملاحظات محتوایی آن، محتواهای مختلفی توسط سکوها بارگذاری و منتشر شده‌اند و اتفاق حادی هم رخ نداده است. مدیران کسب ‌و کارهای دیجیتال به اقتضای قواعد دیجیتال مارکتینگ ناگزیرند، طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای عرضه محصول در بازار، حفظ مشتریان و ایفای تعهد خود در قبال صاحبان آگهی، بی درنگ و در زمان مقرر در بازار اعلام حضور کنند تا در فضای رقابتی موجود، از قافله بازنمانند.
در شرایطی که ماهها از عرضه آخرین سریال نماوا با نام «جنگل آسفالت» می‌گذرد، این پلتفرم نیازمند آن بود که سبد خالی مجموعه‌های نمایشی خود را با محصول تازه‌ای پرکند. به این خاطر ضروری است هر چه سریعتر دست‌اندرکاران مربوطه مشکل پیش آمده را مدیریت کنند و مانع از دامن زدن به آنچه که در دقایقی از سریال سهوا رخ داده و یا سوءنیتی در پس آن نبوده است، بشوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید