روزانه های سینمایی

پیچینگ فیلم کوتاه

پیچینگ!؟ بله! تا الان معادل فارسی برای آن وضع نشده است. پیچینگ به زبان ساده یعنی ارائه فیلمنامه از سوی تهیه‌کننده یا فیلمساز به گونه‌ای که مشوق سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری یا مشارکت در تولید فیلمنامه باشد.
دفاتر انجمن سینمای جوانان در کشور به عنوان حامی و سرمایه‌گذار این فرصت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند تا در برابر شورای پیچینگ که در واقع نمایندگان امین انجمن هستند، از طرح و فیلمنامه‌های خود دفاع کنند و پاسخگوی سوالات و نکات مطرح شده از سوی اعضای شورا باشند.
در پایان شورا در صورت موافقت با طرح به جز ملاحظات کارشناسی و پیشنهادی خود، میزان سرمایه‌ای را که باید در اختیار متقاضی گذاشته شود، به تناسب ابعاد اجرایی طرح مصوب خواهدکرد.
پس شورا هم در باره کیفیت فیلمنامه و هم مقدار سرمایه‌ای که باید در اختیار متقاضی گذاشته شود، اظهار نظر می‌کند.
در ایران از سالها قبل انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و برخی از سازمانهای فرهنگی از این روش نسبتا دموکراتیک استفاده می‌کنند.
پیشتر در فرایندی غیرشفاف، شوراهای تولید نهادهای دولتی بصورت یکطرفه و بدون تعامل با فیلمساز در مورد طرح او تصمیم می‌گرفتند.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: http//t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید