روزانه های سینمایی

پژوهش‌های کاربردی نیاز امروز سینما

 

استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌‌های موجود، از جمله مشارکت پژوهشگاه به عنوان واحدی کاملا تخصصی می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به هدف قلمداد شود.

سازمان امور سینمایی طی فراخوانی اولویت‌های پژوهشی خود را برای سالجاری اعلام کرده است. در این فراخوان محورهای موردنظر سازمان سینمایی در فهرستی بلندبالابه اطلاع محققان رسیده است. متن فراخوان تفاوت آشکاری با اطلاعیه‌های سال‌های گذشته ندارد و پیداست که سفارش دهنده یعنی سازمان سینمایی در سالهای گذشته پاسخ لازم را از تحقیقات انجام شده نگرفته و ناگزیر از تکرار آنها شده است. اگر بنارا بر آن بگذاریم که سازمان سینمایی ماهیتا دستگاهی سیاست‌گذار و اجرایی است و صرفا پژوهش‌های کاربردی می‌توانند راهگشای آن برای برون رفت از تنگناها باشند، بنابراین سویه تحقیقات برای آن باید ناظر بر مسائل و مشکلات جاری باشد و یا آنکه افق پیش رو را با رویکردهای آینده پژوهانه تبیین و نمودار سازند.

امتیاز دیگر تحقیقات کاربردی آن است که می‌توان بر اساس آنها سمت و سوی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های اجرایی را مشخص کرد تا دولت‌ها در عمر کوتاه خود نقاط هدفی را مشخص کنند و با اجتناب از افتادن در بیراهه‌ها و روزمرگی، تمرکز خود را بر دستیابی به هدف‌های اعلام شده بگذارند.

در بین معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر تنها سازمان سینمایی هرساله فراخوان تحقیق داده و به جز عقد قرارداد با صاحبان طرح‌های مصوب، جایزه‌ای را نیز به همین منظور اختصاص داده است. این اقدام در حالی صورت گرفته است که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد از گذشته تا حال بصورت مستقل پژوهش‌هایی را در زمینه سینما انجام داده و خروجی آنها را منتشر ساخته است. به همین خاطر استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌‌های موجود، از جمله مشارکت پژوهشگاه به عنوان واحدی کاملا تخصصی می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به هدف قلمداد شود. پژوهشگاه در مسیر بررسی و نظارت بر طرح‌های تحقیقاتی می‌تواند نقش دروازه‌بانی علمی و محتوایی طرح‌های مصوب را به خوبی انجام دهد.

این یادداشت به قلم نگارنده در روزنامه خراسان منتشر شده است.

روزانه‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید