روزانه های سینمایی

تامین کنندگان محتوا سراغ «جوانه پویا» را می گیرند

با گسترش فعالیت سامانه ها و سایت های ویدیوی درخواستی و نیاز به بارگذاری مستمر فیلم و سریال های تازه، این روزها خیلی ها سراغ محتواهایی را می گیرند که «جوانه پویا» در دهه هشتاد اقدام به انتشار آنها کرده بود. «جوانه پویا» در دهه هشتاد به جز پیشتازی در تامین فیلم سینمایی ایرانی، تلاش و تکاپویی زیادی برای آماده سازی و انتشار فیلم سریال های روز خارجی می کرد.

 برادران «سرشاد» و «بی بی نیا»سهامداران و مدیران موسسه «جوانه پویا»  با اینکه برای همیشه از عرصه نمایش خانگی کنار کشیده اند اما این روزها مراجعان زیادی را به خود می بینند که به دنبال خرید امتیاز فیلم و سریال های گذشته آنها هستند.

با گسترش فعالیت سامانه ها و سایت های ویدیوی درخواستی و نیاز به بارگذاری مستمر فیلم و سریال های تازه، این روزها خیلی ها سراغ محتواهایی را می گیرند که «جوانه پویا» در دهه هشتاد اقدام به انتشار آنها کرده بود. «جوانه پویا» در دهه هشتاد به جز پیشتازی در تامین فیلم سینمایی ایرانی، تلاش زیادی برای آماده سازی و انتشار فیلم و سریال های روز خارجی می کرد. برگزاری مسابقات با جوایز نفیس و احترام به مخاطب، دامنه فعالیت های آن را به گونه ای وسعت بخشیده بود که پخش اختصاصی فینال و زیرساخت صنعتی «ریزموج سیستم» ظرفیت خود را برای تکثیر محصولات متنوع «جوانه پویا» قرار داده بود.ا

در ادامه بروز اختلاف بین شرکا و جدایی برادران «بی بی نیا» از برادران«سرشاد» و از آن مهمتر دعوای حقوقی بین موسسه با شرکت تکثیر و توزیع محصول، سبب کاهش فعالیت و حذف تدریجی «جوانه پویا» از بازار نمایش خانگی گردید. با این حال تا سالها سایت موسسه در زمره پر بازدیدترین ها بود و مشتریان و مصرف کنندگان امیدوارانه چشم به تحرک و بیداری دوباره این برند محبوب دوخته بودند. شاید با کمی اغماض بتوان فعالیت های آن روز موسسه «جوانه پویا» را با پویایی موسساتی مثل «سرو رسانه پارسیان» و یا «هنر اول» مقایسه کرد.

این روزها که سرویس های استریمینگ همچون «فیلیمو»، «فیلم نت» و «نماوا» سخت در تکاپوی تامین محتوا هستند، دسترسی به آرشیو «جوانه پویا» برای آنها به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفته است. با این حال مشکلی که مدیران سابق «جوانه پویا» دارند این است که مهلت اعتبار پروانه های نمایش آنها به اتمام رسیده است و تمدید مجوز آنها در گروی راه اندازی دوباره موسسه و جذب سرمایه است. به این خاطر فعلاً راهی برای انتقال امتیاز فیلم و سریال های «جوانه پویا» وجود ندارد مگر آنکه امتیاز دوبله آثار خارجی خود را به خریداران بفروشند تا در فرآیند آماده سازی عناوین قدیمی مورد استفاده قرار گیرند.

نکته جالب توجه در مورد برند «جوانه پویا» آن است که برادران«سرشاد» به عنوان مالکان این برند، هیچگاه به فکر واگذاری این برند ولو به شرکای پیشین خود نشدند. برادران «بی بی نیا» پس از قطع همکاری با شرکای پیشین با برند«لوح طلایی» به بازار نمایش خانگی برگشتند اما به دلیل مشکلات مالی امکان ادامه فعالیت از آنها سلب شد.

جوانه پویا را بهتر بشناسید. اینجا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید