روزانه های سینمایی

پروتکل دانلود جدی شد

 

پس از آنکه سرمایه گذاران سریال «شهرزاد۲»با راه اندازی سایت اختصاصی، امکان دانلود این سریال را با اخذ وجه، برای کاربران فراهم کردند و قید واگذاری محصول به استریمینگ ویدئوها را زدند، حالا نوبت سریال رقیب یعنی «عاشقانه» شده است تا خدماتی مشابه را در اختیار علاقمندان به این سریال آن هم در شرایطی که فقط یک قسمت از آن باقی مانده است، بگذارد. روز جمعه پیامکی با این مضمون از سوی شرکت «فیلم نت» برای مشترکان همراه اول ارسال شد:

«دانلود سریال عاشقانه با کیفیت k۴، هزار تومان شارژ رایگان، فقط روزانه ۴۵۰ تومان ۴۸ ساعته»

سوال اینجاست که چرا برندهایی مثل «لوتوس پلی» و حالا «فیلم نت»، برخلاف رویه حاکم بر استریمینگ ویدیوهای جهان، تن به امکان دانلود محصول داده اند.؟ اصولاً استریم ویدیو تمهیدی برای جلوگیری از دانلود غیرقانونی محصولات سینمایی است و روش جایگزین مطمئنی به جای انتشار نسخه فیزیکی فیلم و سریال هاست.

«استریمینگ یا استریم کردن ویدئو، به معنای دریافت و نمایش هم زمان این استریم ها، توسط کاربر نهایی می باشد. بر خلاف گذشته که پس از درخواست کاربر، در ابتدا ویدئو به طور کامل دریافت شده و سپس نمایش داده می شد، در فرآیند استریمینگ این دریافت و نمایش همزمان صورت می‌گیرد.» از این روش برای پخش مستقیم اطلاعات و جلوگیری از کپی کردن اطلاعات استفاده می شود.

به زعم نگارنده کاربران ایرانی، اغلب عادت به دانلود فیلم و سریال دارند و در اینصورت می توانند با یکبار دانلود کردن عنوان مورد علاقه، به ضبط و نگهداری آن و انتقال آن به اطرافیان اقدام کنند. سرویس های ویدیو آنلاین بارها اعلام کرده اند که بابت نمایش استریم فیلم و سریال، هزینه مصرف ترافیک به اعضا تحمیل نمی شود، با این حال کاربران ترجیح می دهند یکبار فیلمی را دانلود کنند و سپس در ساعات مورد نظر و بویژه در موقعیت هایی که به اینترنت متصل نیستند مثلاً در اتوبوس و مترو به تماشای آن بنشینند.

از سوی دیگر دامنه دانلود غیرقانونی روز بروز گسترده می شود و شرکت ها نمی توانند در برابر چنین عارضه ای بی تفاوت باشند و به همین خاطر زمینه دانلود حلال را برای مشتریان منصف و متعهد مهیا کرده اند تا شاید سهمی از بازار غیرمجاز را از آن خود کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید