روزانه های سینمایی
در استودیوی فانوس چه گذشت؟

در استودیوی فانوس چه گذشت؟

با راه اندازی سیستم آی پی مدیا در آینده قاچاق و تکثیر غیر قانونی محصولات نمایش خانگی مهار و کنترل می شود.

مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در برنامه رادیویی "فانوس" که چهارشنبه شب گذشته از شبکه رادیویی نمایش پخش شد، ضمن اعلام این مطلب به دیگر سوالات مجری –کارشناس برنامه پاسخ داد.

مسافر آستانه در نخستین حضور رسانه ای خود با اشاره به اینکه طی سال های گذشته با علاقمندی مسائل و تولیدات سینمای ایران را پیگیری و مشاهده کرده است، اظهار امیدواری کرد از رهگذر ارتباط و همکاری با تشکل صنفی موسسات ویدیو رسانه، نشریه ای به ضمیمه محصولات شبکه منتشر و در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری ضبط و تکثیر نمایش های روی صحنه را از دیگر برنامه های آتی موسسه متبوع خود برشمرد و تصریح کرد؛ موسسه علاوه بر انجام کارهای پژوهشی، در زمینه هایی فعالیت خواهد کرد که ممکن است، توجیه اقتصادی و یا عوائد و درآمد زیادی هم نداشته باشد.

یادآور می گردد؛ موضوع اصلی برنامه بیش ازآنکه در باره برنامه ها و ماموریت های موسسه رسانه های تصویری در سال های آینده باشد، به بحث اجمالی در باره مسائل و چالش های شبکه نمایش خانگی اختصاص یافت. در برنامه یکساعته فانوس مهندس احمدی و مهندس علیزاده طی تماس های تلفنی جداگانه ای در باره فناوری ویدیوی درخواستی و نیز یک سامانه ویژه برای پخش محصولات نمایش خانگی صحبت کردند.

در باره برنامه مزبور می توان به این نکات اشاره کرد؛ بهتر بود به دلیل عدم آشنایی کافی میهمان محترم برنامه با مسائل کلی شبکه، وی در باره موسسه و برنامه های کاری خود در آن نهاد صحبت می کرد و نقاط عطف فعالیت ها و ماموریت های موسسه را از بدو تاسیس تاکنون مورد تحلیل قرار می داد. یادمان باشد که فقط چند هفته از آغاز به کار ایشان در موسسه رسانه های تصویری می گذرد و زمان زیادی لازم است تا ایشان به جنبه های مختلف و پیچیده هنر- صنعت نمایش خانگی تسلط یابند.

خوشبینانه است که حذف لوح فشرده و استفاده از فضای مجازی(اینترانت) را معادل منتفی شدن تکثیر و بهره برداری غیرقانونی بدانیم. تجربه نشان داده است که تدابیر فنی و نرم افزاری مانع جدی برای ناقضان حقوق آثار نیستند.

همچنین بررسی سابقه اجرای طرح "تئاتر در خانه" در سال های ۹۰ و ۹۱ گویای شکست این طرح از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد است. اجرای دوباره این طرح مستلزم آسیب شناسی طرح مذکور است. مضافاً که خانه هنرمندان به ضبط و تکثیر محدود نمایش های برگزیده سالن های خود اقدام کرده و فروش آنها را از مدتی پیش خود آغاز نموده است.

با تاکید بر اینکه سیر محتوم عرضه تصویر از مسیر فناوری های نوین می گذرد، متاسفانه ایشان و کارشناس آی تی موسسه به موانع اجرایی و  فرهنگی پیش روی برای دستیابی به فناورهای مورد اشاره از جمله پیشگامی رسانه ملی در ارائه خدمات مشابه اشاره ننمودند. "روزانه های سینمایی" پیش از این ملاحظاتی را در این باره مطرح ساخته بود.

حضور تلفنی مهندس علیزاده و طرحی که وی در باره آن به تفصیل سخن گفت؛ ارتباط چندانی با موضوع اصلی برنامه نداشت و تکمله ای بر اظهارات آقایان مسافر آستانه و احمدی نبود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید