روزانه های سینمایی
راهی که صنوف ویدیویی رفتند

راهی که صنوف ویدیویی رفتند

عضو هیات مدیره خانه سینما متعاقب دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد؛ پیگیر دریافت مجوز از وزارت کار هستیم. وی در این باره توضیح داده است: "در ماجراهای دو سال گذشته خانه سینما با یک خلأ قانونی روبرو بودیم که از همان جهت از سوی مدیریت قبلی سازمان سینمایی، فشار وارد شد که باید اصناف قانونی شوند."

فرهاد توحیدی گفته است: استدلال ما این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به وظایف ذاتی خود نمی‌تواند اصناف را ثبت کند و در واقع تنها موسسات فرهنگی، هنری یا انجمن‌های فرهنگی را می‌تواند ثبت کند و در وظایف کاری‌اش ثبت صنوف لحاظ نشده است.

توحیدی برای حل مشکل پیش آمده به راهی اشاره کرده است که در اواسط دهه هشتاد موسسات ویدیو رسانه بدان متوسل شدند. در سال ۱۳۸۳ با هدایت نگارنده- در مقام مدیر کل نمایش خانگی – شرایطی رقم خورد که انجمن صنفی موسسات ویدیو رسانه با اخذ مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی وقت، هویت صنفی و تشکیلاتی یافته و زودتر از صنوف سینمایی شمایل یک سندیکای واقعی را به خود گیرد. اینکه چرا سال های قبل انجمن صنفی جای خود را به اتحادیه صنفی موسسات داد، نیازمند پاسخ مسئولان صنفی مربوطه است ولی در فقره چالش های قانونی خانه سینما در دولت گذشته، واقعیتی که در دو سوی ماجرا مورد غفلت قرار گرفت، لزوم هدایت اصناف خانه سینما به سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. البته موازی کاری و چند گانگی در صدور مجوز تشکل های صنفی و مبهم بودن حدود تعاریف و وظایف تشکل ها، عملاً به مدخلیت دستگاههایی چون وزارت کشور، سازمان ملی جوانان سابق، اتاق بازرگانی و …در این امر انجامیده است.

جمع بندی هیات مدیره کنونی خانه سینما در انجام تشریفات قانونی و رسمیت بخشیدن به فعالیت های خانه سینما که در گفتگوی اخیر سخنگو و رییس هیات مدیره آن بدان تصریح شده است، این است.:

"برای حل این مشکل دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار و رفاه امور اجتماعی باید در یک اقدام مشترک همکاری لازم را انجام دهند تا اصناف سینمایی در یک ثبت دوگانه از وزارت ارشاد و کار، مجوز فعالیت داشته باشند."

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید