روزانه های سینمایی
اعترافات تهیه کننده یک فیلم تاریخی

اعترافات تهیه کننده یک فیلم تاریخی

در دو هفته ای که از اکران فیلم سینمایی و پر هزینه "استرداد" گذشته است، سینماهای نمایش دهنده با استقبال شورانگیزی از سوی تماشاچیان روبرو نبوده اند. "استرداد" که واقعه ای تاریخی را به روایت کارگردان اثر بازگویی کرده است، علیرغم برخورداری از جنبه های فنی و هنری استاندارد، نتوانسته است از حیث موضوع و قصه با مخاطب خود ارتباط برقرار سازد.

در همین رابطه تهیه کننده اثر در گفتگویی به شکست تجاری فیلم در اکران عمومی آن تصریح کرده و دلیل آن را بی علاقگی مردم به فیلم های تاریخی دانسته است. با این وجود وی در ادامه گفتگو با اشاره به فیلم "روز واقعه" که در اکران عمومی با اقبال تماشاگران روبرو نشد، ساخت فیلم هایی از این دست را به دلیل ماندگاری حائز اهمیت دانسته است.!

به نظر می رسد؛ تشبیه فیلم "استرداد" به "روز واقعه" قیاس مع الفارق است و آنچه که سبب ماندگاری اثر دوم در جان و دل مردم شده است، همانا موضوع عاشورای حسینی و حوادث پر التهاب شهادت ذریه رسول(ص) و فرزندان و یاران امام حسین(ع) در کربلاست که خوشبختانه همانند فیلم "استرداد" با اجرای حرفه ای و هنرمندانه ای بازگو شده است.

آنطور که از سخنان تهیه کننده فیلم برمی آید برای وی پیشاپیش شکست فیلم در گیشه محرز بوده است و از سوی وی و حامیان دولتی پروژه، تدبیر و طرح خاصی برای جذابیت بخشیدن بیشتر به قصه و تمهیداتی که سبب کشاندن مخاطبان به سینماها گردد، صورت نگرفته است.

در کارنامه سینمای ایران نمونه ای مثال زدنی نظیر "بازمانده" ساخته مرحوم سیف الله داد نیز وجود دارد که علیرغم غیر ایرانی بودن قصه، پاسخ گرمی را از بییندگان خود در اکران عمومی دریافت کرد.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید