روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار۱۳

پنجشنبه بازار۱۳

گرانی با طعم اختیاری

فقط دو روز از دیدار هیات مدیره انجمن سینماداران با رییس سازمان سینمایی نگذشته بود که شورای صنفی نمایش به سیماداران اجازه داد در صورت تمایل ۵۰۰ تومان به بهای بلیط خود بیفزایند. افزایش مذکور معادل ارزش افزوده ای است که سینماداران باید به سازمان مالیاتی بپردازند و تلاش های آنها در دو سال گذشته برای اینکه دولت درصدد بخشش این مالیات برآید و یا سازمان سینمایی معادل آن را به سینماها یارانه دهد، به جایی نرسید.

به این ترتیب با توجه به کاهش فاحش اعتبارات دولتی در سالجاری، سینماداران با قطع امید از کمک های احتمالی دولت ترجیح دادند به افزایش بلیط متوسل شده و از تماشاگران بخواهند برای بازنگهداشتن سینماها و دیدن فیلم بهای بیشتری بپردازند. نکته جالب در اعلام این موضوع از سوی شورای صنفی نمایش داوطلبانه بودن افزایش قیمت بلیط است.! اگر سینماداران اختیار داشته باشند که مالیات ارزش افزوده را به ممیزان مالیاتی بدهند یا ندهند قطعاً برای بالا بردن قیمت بلیط هم از خود اختیار خواهند داشت.!

دست بالای دست بسیار است

در سال های اخیر که موسسات ویدیو رسانه کمتر اقدام به خرید رایت فیلم های ایرانی می کنند و به قراردادهای پخش و توزیع و حق العمل کاری روی آورده اند، نقش موسسات کم رنگ و در مقابل نقش موسسات پخش، بیش از گذشته در فرایند توزیع محصول پررنگ شده است.

در حال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان برای توزیع محصول شان با مدیران شرکت های پخش وارد مذاکره می شوند. در صورت توافق طرفین مدیر پخش با استفاده از مجوز موسسات ویدیو رسانه پروانه فیلم را به نام موسسه مزبور اخذ کرده و عملاً کار توزیع محصول را آغاز می کند. تنزل جایگاه موسسات ویدیو رسانه در حد یک واسطه سبب شده است تا بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی برای کاهش هزینه ها و گریز از پرداخت حق واسطه گری به موسسات ویدیو رسانه، راساً درصدد اخذ مجوز ویدیو رسانه برآیند.

قلب ماهیت موسسات ویدیو رسانه و تغییر کارکرد آنها از موسسات تامین کننده محصول به موسسات واسطه ای، آینده متفاوتی را برای آنها و شبکه رقم خواهد زد. پیش بینی می شود؛ تهیه کنندگان سینمایی در صف اول دریافت مجوز قرار گیرند و به مرور به ایجاد و راه اندازی سامانه های پخش اختصاصی مبادرت ورزند.

فعال شدن واحد پخش بعضی از موسسات ویدیو رسانه و پرهیز آنها از خرید رایت فیلم در همین چارچوب قابل تحلیل است.

به اتفاق جهان می توان گرفت

در شرایطی که با تغییر دولت و وزش نسیم امید، فضای نسبتاً بهتری بر کسب و کار حاکم شده است و یخ رکود بسیاری از فعالیت های اقتصادی به مرور در حال ذوب شدن است، متاسفانه اتحاد و همبستگی بین موسسات ویدیو رسانه شکننده تر از قبل شده است. ایجاد دو دستگی و پاشیدن بذر نفاق و اختلاف از سوی بعضی از منتسبین دولت پیشین بی تردید در پیدایش چنین فضایی بی تاثیر نبوده است و بهتر است بگوییم که آثار و عوارض برخودهای سلبی یکسال گذشته با فعالان شبکه ویدیویی به خوبی قابل مشاهده است. همزمان با تشدید واگرایی بین اعضای اتحادیه موسسات ویدیو رسانه، هر روزه از ضریب نفوذ فیلم های شبکه در شهرستانها کم و کمتر می شود و بازار توزیع به تهران و کلان شهر کرج محدود می شود.

بی تردید جلب مشارکت صنف از سوی هیات مدیره صنف برای تهیه و تدوین یک نقشه راه عملیاتی و تسلیم آن به سازمان سینمایی برای بهبود اوضاع می تواند، همبستگی بین اعضا را تحکیم بخشد و کدورت ها را بزداید.

از طرف دولت خوشبختانه مدیریت دو معاونت آثار و فعالیت ها از سوی یک فرد واحد می تواند از هم گسیختگی و بی نظمی گذشته را تا حد زیادی برطرف کند و گردش بهتری به کارها ببخشد.

مهرانه هنر

اجرای کنسرت های پی در پی در تهران و شهرستانها، وفور نمایش های کمدی، رونمایی از سریال های تازه و سرانجام افزایش تبلیغات تلویزیونی فیلم های سینمایی حکایت از این امر دارد که هنرمندان تا قبل از حلول ماه محرم قصد دارند بیشترین استفاده را از مهر ماه و ایام باقیمانده به عمل آورند. نمایش گسترده تیزر فیلم های "دربند" "جا ب جا"، "گناهکاران"، "بزرگمرد کوچک" و "به خاطر پونه" از شبکه های پر بیننده سیما در شب ها و روزهای گذشته نمود پررنگی داشته است. در شبکه نمایش خانگی با صدور پروانه قسمت های اول و دوم مجموعه "شاهگوش" به موجب برنامه ریزی های صورت گرفته، هفدهم مهرماه سری اول سریال توزیع می شود.

بر همین اساس احتمالاً پخش قسمت های نخستین مجموعه تازه مهران مدیری-شوخی نکن- بعد از دهه اول محرم آغاز خواهد شد. همچنین با الصاق پوستر بزودی فیلم "تو و من" عرضه این فیلم با بازی محمد رضا گلزار طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

بادها خبر از تغییر فصل می دهند

اظهارات هفته گذشته رییس سازمان سینمایی در گفتگو با یک خبرگزاری و تصریح ایشان مبنی بر ضرورت پرهیز موسسه رسانه های تصویری و بنیاد سینمایی فارابی از رقابت با بخش خصوصی، بازتاب های قابل تاملی در حوزه سینما و ویدیو داشت. به نظر می رسد، تجدید نظر و بازنگری در ماموریت ها و وظایف دو موسسه مورد اشاره اهمیتی بیش از معرفی و انتصاب مدیران عامل آنها داشته است چه در غیر اینصورت طی ۴۰ روز گذشته حداقل حکم مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری صادر می شد. موسسه ای که بیش از ۱۰۰ روز است که از سوی سرپرست اداره می شود." روزانه  های سینمایی" در این پست وظایف جدیدی را برای موسسه رسانه های تصویری در دوره آتی پیشنهاد داده بود.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید