روزانه های سینمایی

سرنوشت عجیب تصمیمی که به سرانجام نرسید

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ابتدای روی کار آمدن مدیران سینمایی دولت یازدهم بحث‌های زیادی در خصوص چابک‌سازی سازمان سینمایی مطرح شد و در خلال یکی از همین روزهای ابتدایی، وزیر ارشاد به ناگاه با اعلام نارضایتی از عملکرد موسسه رسانه‌های تصویری اعلام کرد که این موسسه دیگر کارایی لازم را ندارد و باید شرح وظایف آن تغییر کرده و یا در بدنه سازمان سینمایی باید شاهد تغییر ساختار اساسی درخصوص بازوی اجرایی سازمان در حوزه اجرای نمایش خانگی باشیم. بازویی که نه تنها به عنوان اهرم نظارتی سازمان سینمایی (دولت) در حوزه نمایش خانگی فعالیت می‌کند بلکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله اختلافات درون مدیران سینمایی حتی بحث پشتیبانی از جشنواره فیلم فجر نیز بر عهده این موسسه گذاشته شد و در نهایت با واگذاری مسئولیت حضور‌های بین‌المللی سینمای ایران بر گردن رسانه‌های تصویری چابک نشد بلکه از گذشته‌ نیز در بدنه سینمای کشور تاثیرگذارتر است.

۱۸ خرداد سال ۹۳ روز عجیبی برای مدیران موسسه رسانه‌های تصویری بود. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای صرف صبحانه کاری به اتاق بازرگانی ایران رفته بود درباره کارکرد موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه گفت:«موسسه رسانه های تصویری در یک دوره ای توسط آقای لاریجانی تاسیس شد اما الان دیگر فلسفه وجودی اش را از دست داده است و اگر بتوانیم این موسسه را منحل می‌کنیم. البته به دنبال برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی شبکه نمایش خانگی هستیم»(اینجا).

سال گذشته در مقاطع مختلفی، حجت‌الله‌ایوبی رئیس  سازمان سینمایی با توجه به اظهارات وزیر ارشاد از لزوم تغییرات در بدنه موسسات ارشاد به منظور چابک‌سازی بیشتر خبر داد و حتی در گفت‌وگویی اظهار داشت:«اگر تشخیص داده شده نیاز به وجود موسسه ای خاص نیست و فایده‌ای برای بدنه سینمای ایران ندارند مشکلی برای انحلال آن نداریم چراکه معتقدم به جای وجود سازمان های کم‌فایده  و یا حتی بی‌برنامه بهتر است موسسه هایی جدید در انجام فعالیت های سینمایی تعریف شود. به عنوان مثال هنوز موسسه‌ای مشخص برای انجام امور بین الملل در سازمان سینمایی وجود ندارد و در حال حاضر این بحث وجود دارد که مجموع فعالیت های سینمایی در بخش بین الملل را که اکنون به شکل مجزا از یکدیگر در مراکز مختلف سینمایی در حال انجام است در یک مرکز واحد متمرکز کنیم».(متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید)

۲۵ آذرماه سال گذشته بود که بعد از تغییرات عجیب و غریب در مدیریت بنیاد سینمایی فارابی که منجر به خروج جعفری‌جلوه و مهدی مسعود‌شاهی شد ایوبی در گفت‌وگویی از واگذاری بخشی از ماموریت‌های موسسه رسانه‌های تصویری به فارابی خبر داد و در آن زمان و حتی بعد از آن در چندین مقطع عنوان کرد آن دسته از ماموریت‌های رسانه‌های تصویری در حوزه نمایش خانگی به طور کامل به بنیاد سینمایی فارابی واگذار خواهد شد.ایوبی در این گفت‌وگو اظهار داشته بود:«در نظر داریم مسئولیت فیلم اولی‌ها را از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فارابی منتقل کنیم. وظیفه سینمای خانگی نیز به فارابی محول می‌شود و با این حساب می‌بینیم که فارابی قوی‌تر از گذشته خواهد شد. همچنین بحث تکنیکی تجهیزات را به مؤسسه سینمای شهر منتقل می‌کنیم».(متن کامل را اینجا بخوانید)

ایوبی حتی بعد از آن نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران فارابی(که البته بدون حضور مدیران سابق برگزار شد،گفت:«با این تغییرات بنیاد فارابی تمرکزش بر تولید و حمایت از فیلمها می‌گذارد. هر چیزی که به این مأموریت صدمه بزند را حذف میکنیم تا بتواند بخش تولید و نظارت را رصد کند. حمایت از فیلم‌های اول و دوم، خرید رایت برای رایت فیلم و شبکه نمایش خانگی نیز توسط بنیاد دنبال خواهد شد».(اینجا)

پس از این اتفاق و با انتصاب بی سر و صدای آرش امینی مدیرکل امور بین‌الملل سازمان سینمایی به عنوان قائم مقام موسسه رسانه‌های تصویری،مشخص شد موسسه‌ای که تا دیروز تمام تمرکزش بر حوزه نمایش خانگی و خرید رایت فیلمهای سینمایی از سینماگران بود،کاملاً سمت و سوی بین‌المللی گرفته و قرار است تمام ماموریت‌های سینمای ایران در حوزه بین‌الملل توسط رسانه‌های تصویری انجام شود، اما صحبت‌های حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری که از جمله معدود مدیرانی است که ضرورتی برای حضور در جشنواره کن ندیده است در این مورد بسیار قابل تأمل است.

ادغام وظایف رسانه‌های تصویری در فارابی «منتفی» شد!

وی با اشاره به اینکه کارگروه سال گذشته تشکیل جلسه داد و خروجی جلسات متعدد این کارگروه متشکل از مدیران سینمایی و اعضای هیأت امنای رسانه‌های تصویری و فارابی در نهایت منجر به منتفی شدن ادغام وظایف رسانه‌های تصویری در فارابی شد، گفت: این موضوع یک طرح مطالعاتی بود که سال گذشته توسط یک کارگروه ویژه مورد مطالعه قرار گرفت اما بعد از جلسات متعدد نتیجه‌گیری بر این شد به دلیل وظایف ماهووی رسانه‌های تصویری اساساً ادغام این وظایف در فارابی امکان‌پذیر نیست.

مسافر آستانه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دقیقاً شرح وظایف رسانه‌های تصویری چیست و آیا همچنان این موسسه در حوزه تولید فعالیت خواهد داشت یا خیر، گفت: طبق شرح وظایفی که به ما ابلاغ شده هیچ فعالیتی دیگر در زمینه تولید نداریم و رسانه‌های تصویری و همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیگر در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد و تنها بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید و حمایت از ساخت آثار سینمایی حتی آثار اول فعالیت خواهد کرد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای تولید سینمایی در موسسه رسانه‌های تصویری و مرکز گسترش وجود ندارد.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: اما طبق شرح وظایف محوله، موسسه می‌تواند همچنان از تله فیلم حمایت کند و ملاک موسسه برای تولید تله فیلم نیز بر اساس اهداف کلی نظام و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص در مورد موضوعات مورد نیاز جامعه نظیر: اخلاق در خانواده، تحکیم روابط خانوادگی و به طور کلی سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی مجموعه (پکیج) فیلمسازان همچنان در دستور کار رسانه‌های تصویری قرار دارد، گفت: با توجه به استقبالی که از مجموعه آثار فیلمسازان مختلف شد همچنان تولید و عرضه مجموعه‌های فاخر از سینماگران در دستور کار ما قرار دارد و به زودی مجموعه کامل آثار رسول صدر عاملی شامل همه آثار تلویزیونی و سینمایی وی روانه بازار خواهد شد و شاید در یک ماه آینده برای این مجموعه یک رونمایی بگیریم.

حسین مسافر آستانه همچنین با تاکید بر اینکه نه تنها شرح وظایفی از رسانه‌های تصویری گرفته نشده بلکه مدیریت ستاد صیانت نیز دوباره به این موسسه واگذار شده، گفت:در دوره جدید که ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری که زیر نظر آقای ابطحی فعالیت می‌کند مدیریت آن در رسانه‌های تصویری انجام می‌شود و علاوه بر پشتیبانی از جشنواره فیلم فجر، برگزاری جشنواره فیلم «یاس» و پشتیبانی از تمامی جشنواره‌های ملی، استانی نظیر جشنواره بارش توسط رسانه‌های تصویری خواهد بود.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در خاتمه اظهار داشت: در کنار همه این موارد، بحث مدیریت VOD توسط شرکت مخابرات و وزارت ارشاد به رسانه‌های تصویری واگذار شده که به زودی با یک برنامه‌ریزی منسجم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

موضوع منتفی شدن ادغام بخشی از وظایف موسسه‌ رسانه‌های تصویری(در حوزه نمایش خانگی) با فارابی در شرایطی از سوی مدیرعامل این موسسه اعلام شد که از ابتدای سال جاری رئیس سازمان سینمایی در رویکردی قابل تحسین اصلاح ساختارهای معیوب نمایش خانگی را جزو اولویت‌های اصلی این سازمان در سال ۹۴ عنوان کرده است،. اما بهتر این بود که به جای فعالیت در سکوت خبری- آن هم در خصوص موضوعی که مدت‌ها توسط وزیر و معاون او در رسانه‌ها مطرح بود- با یک خبر مشخص و سازمانی نسبت به منتفی شدن این موضوع اطلاع رسانی می‌شد تا رسانه‌ها اینچنین با علامت سوال‌های بزرگ در مقابل تصمیمات سازمان سینمایی مواجه نشوند؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سپاس ویژه به پیشگاه(خدمت) موسسه گرامی تصویر گستر پاسارگاد؛

    در این بازار وانفسا که هرکس در اندیشه سود خود است و رخدادهای روزهای واپسین را متناسب با منفعت خود واکاوی می کند ، موسسه شما کار بزرگی انجام می دهد.
    با اندکی محاسبه می توان دریافت تولید و پخش سریال ابله نه تنها برای شما سودی ندارد ، بلکه زیان هم می دهید ولی همچنان به تعهد خود پایبندید و قسمت های سریال ابله را یکی پس از دیگری و مرتب پخش می کنید و مطمئن هستم که به پایان نیز می رسانید.
    بنده از سوی همکاران منصف و محاسبه گر ، برای پایبندی به عهد و نگذاردن جای کوچکترین بهانه برای افرادی که همیشه شاکی هستند از مجموعه تصویر گستر پاسارگاد سپاسگذاری می نمایم.
    امیدوارم همچون گذشته در همه کنش هایتان پیروز باشید.

  • با عرض سلام مجدد .
    آقای فروتن ، انگار بالاخره موفق شدید درستش کنید! لطفاً در اولین فرصت درباره افتضاحی که دیروز در شبکه نمایش خانگی به بار آمد بنویسید!

    • سروری که از آن خدمات می گیریم دچار ویروس شده بود. فعلاً تا آرایش مطلوب فاصله داریم و دست و دلم فعلاً
      به نوشتن نمی رود.
      چه افتضاحی؟ بی خبرم

  • منظورم توزیع فیلم “باب اسفنجی خارج از آب” محصول ۲۰۱۵ آمریکا ، با هولوگرام اتحادیه موسسات ویدئو رسانه و شماره مجور ارشاد در پشت آن و درج وقحیانه عبارت ” هموطن گرامی ما برای تولید این اثر زحمات بسیاری متحمل شده ایم و با قیمت ارزان نسخه اصلی را در اختیار همگان قرار داده ایم بیایید با خرید نسخه اصلی دست سارقین محصولات فرهنگی را کوتاه کنیم . با متخلفین طبق قانون برخورد می شود . استفاده از کپی غیر مجاز حرام است ” و البته قیمت ۳۰۰۰ تومانی . حالا چرا می گویم افتضاح و وقیحانه! چون این فیلم نتنها با کیفیت بسیار پایین پرده ای و با دوبله ای ضعیف توزیع شده ، بلکه محتوای آن فاقد سانسور بوده و شامل موارد متعدد تصاویر زننده و غیر اخلاقی می باشد و از دیروز تا به حال هزاران نسخه از آن به کودکان عاشق باب اسفنجی فروخته شده و آبرویی برای شبکه نمایش خانگی نزد خانواده ها باقی نمانده است!!!

      • ناشر ظاهراً ” پخش ….. ” می باشد و حتی یک شماره تلفن هم برایش درج شده! شماره ای هم که به عنوان پروانه نمایش درج شده عبارت است از : ۱۵۵/۹۴/۷۰۵۹۸ با تاریخ مجوز ۹۴/۲/۱۰

        حتی وبلاگ فروشگاه میعاد هم دیروز صبح عرضه فیلم را همراه با بن تن ۱۱ اعلام کرده بود اما بعد از ظهر حذفش کرد!

  • شاهکار دیگری هم رسید!
    همین شیادان فیلم سینمایی بردمن رو توزیع کردند
    جالب است پشت والت شماره پروانه و تاریخ آن وجود دارد!که جعلی است و در داخل فیلم خبری نیست
    فیلم دو ساعت به یک ساعت تقلیل یافته
    همچنین دوبله آن برای شبکه ماهواره ای اونیکس است!
    مملکته داریم ما؟

    • حالا بردمن که خیلی مهم نیست! مخاطبش بزرگسالان هستند و فیلمی هم نیست که هر کسی بخواهد ببیند (البته بنده یکی گرفتم گذاشتم خانه تماشا کنم اما اگر اینطور که شما می گویید باشد که دیگر همان یک ذره ارزش تماشا را هم ندارد تازه پخش کننده اش هم همان پخش کننده باب اسفنجی است!) باب اسفنجی را بچه ها دوست دارند و مطمئن باشید خیلی از همکاران مثل بنده نیستند که تا محصول را خریدند و آوردند یک نگاهی بیاندازند ببینید چطور است؟ همینطوری دارند می دهند دست بچه های مردم! بابا بنده پریروز که گرفتم و آوردم نگاه کردم حتی جرات ندارم توی ویترین بگذارم! همینطوری یک گوشه انداخته ام ببینم می توانم هفته بعد که می روم بروم پس بدهم؟!

  • حالا اینها هیچی! اصلاً بعضی از شرکت ها بعد از توافق برد-برد!!! که در مذاکرات اخیر با نمایندگان توزیع داشتند ، دیگر دارند شورش را با این بردشان در می آورند! هفته قبل که سراغ یکی از نمایندگی ها رفته بودم یک بسته از سریال کارتونی اسمورف ها برایش رسید! بنده خدا اول پیامکش را منتشر کرد بعد تا خواست بسته را باز کند یک نمایندگی دیگر بهش زنگ زد که فلانی قیمت پشت بسته بندی را دیدی؟ نه! چطور؟ … خلاصه شرکت مربوطه با چسباندن اتیکت روی قیمت قبلی ، اسمورف ها را چهار هزار تومانی کرده بود! آن بنده خدا هم عزا گرفت که اینها قبلاً هم مشتری زیادی نداشته اند و ما با اینکه حداقل کف سفارش را می دهیم باز هم خیلی هایش فروش نمی رود! حالا دیگر یک باره اش کردند!

  • با عرض سلام خدمت آقای اخباری
    لطف کنید و بخش تازه های دوبله رو بروز فرمایید الان فیلمهایی که در سال جدید دوبله شده اند مانند آنی – پدینگتون و ….رو در قسمت دوبله ها قرار نداده اید خواهش میکنم تازه های دوبله را بروز فرمایید.
    چرا دیگر فیلمهای هندی دوبله نمیکنید؟آیا فیلم هندی آماده برای دوبله دارید..میشه چند عنوان نام ببرید؟
    لطف کنید بگید آیا خانم شکوفنده کار جدیدی با موسسه تون انجام داده؟چون هانگر گیم ۳ برخلاف دو قسمت قبلی که توسط خانم شکوفنده دوبله شده بود توسط خانم ناظریان دوبله شده…
    سپاس گزارم.
    ممنونم.

  • آقاى فروتن
    خوشحالم که برکشتید…
    من رو بکو که بعد از خرابى بلاکفا و دسترسى بیدا نکردن به آقا مسعود میراسماعیلى و بعد خرابى سایت شما فکر کردم همین متخلفین شبکه نمایش خانکى دست به اختلال در راه هاى ارتباطى با افرادى مثل شما زدند تا به اهداف شوم خود برسند و عموم مردم از این جنایات شنیعشان با خبر نشوند

  • اما بعد…
    باید بکم سرافراز ما را سرافکنده کرده و به مراتب بدتر از ضرغامیه…ما فکر میکردیم دوران خوبى براى صدا و سیما آغاز خواهد شد اما سرافراز در یک ماه اخیر علنا صدا و سیما را در اختیار یک کروه خاص قرار داده است به طوریکه على رغم درخواست نماینده ولى فقیه استان کلستان براى بوشش دادن استقبال برشکوه مردم کلستان از آیت الله خمینى جوان در آستانه سالکرد رحلت بدربزرکشان امام خمینى ره این مراسم را بوشش ندادند و به جایش مراسم برنامه دکتر سلام که یک برنامه کاملا جناحى است را بخش کردند که اکثر جهره هاى تندرو در این مراسم حضور داشتند و دکتر … این برنامه را با کل آقا مقایسه کرده و حتى این برنامه را بهتر از کل آقا خواند…
    آیا این درست است که صدا و سیما براى یک برنامه مبتذل و اینترنتى سنک تمام بکذارد و براى بوشش دادن سفر نواده معمار بزرک انقلاب تره هم خورد نکند؟؟؟؟!!!!

  • مژده … مژده!!! بعد از مدتها شرکت خوش نام و معتبر! فانوس خیال با عناوین جدید به شبکه باز می گردد.وبلاگ فروشگاه میعاد عناوین جدید این شرکت را به قرار زیر معرفی کرده است :

    http://uupload.ir/files/n4qj_miad2.jpg

    ۱) فراموشی با بازی تام کروز :
    ” این فیلم با عنوان اصلی Oblivion محصول ۲۰۱۳ آمریکا ، در ژانر تخیلی/اکشن می باشد که فیلم بسیار زیبایی است و لایه های فکری و فلسفی فراوانی دارد و چندین بار از شبکه های تلوزیونی وطن پخش شده!!! اگر اشتباه نکنم اولین بار حدود یک سال و نیم پیش تبلیغات این فیلم پشت والت محصولات فانوس خیال ظاهر شد و هنوز چند روز از این جریان نگذشته بود که تلوزیون آن را نخستین بار پخش کرد!”
    ۲) ابرقهرمان ۲ با بازی آرون تیلور جانسون و جیم کری
    ” قسمت اول این فیلم با نام اصلی kick-Ass فیلم اکشن/کمدی خشن و غافلگیر کننده ای بود که با وجود سانسور فراوان ، دوبله قابل قبولی داشت . فیلم دوم بقدری خشن بود که جیم کری بعد از تماشای افتتاحیه فیلم از بازی در آن اظهار پشیمانی کرد و فروش پایینی داشت . باید دید سانسورچی ها با خشونت سادیستی این فیلم چکار کرده اند؟! قابل توجه آنکه شایع است اصطکاک بین ارشاد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تابستان سال گذشته پس از آن آغاز شد که بنیاد به بازی کامپیوتری این فیلم مجوز داد! ”
    ۳) دو عنوان هندی نیویورک و شارلاتان ها ۲
    ” نیویورک محصول ۲۰۰۹ ، یک تریلر اکشن است اما از عکس طراحی شده برای آن اصلاً قابل تشخیص نیست! شارلاتان ها ۲ یک فیلم کمدی محصول ۲۰۱۳ است که ظاهراً جلدش درست انتخاب شده! ”
    ۴) دو عنوان رزمی غرش ببر و کلید قدرت
    ” غرش ببر محصول ۱۹۷۸ ، پنج سال بعد از مرگ بروس لی با استفاده از تصاویر آرشیوی و بدلکار ساخته شد و هرگز نتوانست جایی در بین طرفداران فیلم های بروس لی پیدا کند . و در مورد کلید قدرت ، اصلاً اسم انگلیسی فیلم روی پوستر درج نشده و بازیگران معروفی هم در عکس فیلم دیده نمی شوند تا بتوان اطلاعاتی از فیلم را استخراج کرد!!!”

    با همه این تفاسیر ، فراموشی و ابرقهرمان ۲ را حتماً تهیه می کنم و خودم هم تماشا خواهم کرد ، فقط خواستم به دوستان اطلاعات لازم را داده باشم که دوباره ناآگاهی آنها باعث توهین به شرکت فانوس خیال توسط مشتریان نشود!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید