روزانه های سینمایی
مطالعه موردی ارتقای فناوری در موسسه قرن ۲۱

مطالعه موردی ارتقای فناوری در موسسه قرن ۲۱

مقدمه

تکنولوژی می تواند خود به عنوان یک هدف یا یک محصول نهایی مورد استفاده قرار گیرد. برای مدیرانی که در چرخه سریع و دائماً در حال تکامل نوآوری های برخاسته از رایانه فعالیت می کنند، تکنولوژی بیش از پیش عادی می شود. رقابت شدید در صنعت رسانه مدیران را مجبور می کند که به جز اتخاذ محصولات تکنولوژیکی گزینه دیگری پیش رو نداشته باشند.(کمپاین و گومری ۲۰۰۰ به نقل از مدیریت رسانه۲۰۰۰ ژان لوبلانویکس و دیگران)

پدیده نمایش خانگی مانند بسیاری از مظاهر نوین ارتباطی و رسانه های جدید با کمی تاخیر در دسترس مردم قرار گرفت. در اوایل دهه شصت مدت کوتاهی ویدیو کلوب ها با تسامح دولت وقت آغاز به کار کردند اما بواسطه فشارهای وارده از جمله ادعای تضعیف سینمای ایران و فقدان فیلم ها و برنامه های ایرانی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمد. باید بیش از یک دهه می گذشت تا حاکمیت از موضع ایجابی ویدیو را به مثابه یک رسانه مستقل ابزاری برای سرگرمی مفید آحاد مردم قلمداد کند و با انگیزه مقابله با ماهواره اجازه عرضه کنترل شده فیلم ها و برنامه های ایرانی و خارجی را در قالب ویدیو صادر کند. به این ترتیب ضرورت بهره مندی از این رسانه مورد انکار و غفلت قرار نگرفت و ساز و کارهایی از جمله تاسیس موسسه رسانه های تصویری وابسته به معاونت سینمایی و متعاقب آن تاسیس صدها فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی توسط متقاضیان واجد شرایط محقق گردید. هنوز دهه هفتاد به پایان نرسیده بود که اجازه تاسیس موسسات ویدیو رسانه خصوصی هم صادر شد و شمار آنها در یک دهه به ۲۵ موسسه بالغ شد. اینک در اغازین سالهای دهه ۹۰ آرایش نیروهای موثر در شبکه تغییرات تازه ای را پذیرا شده است.

روی خوش به فناوری

رقابتی ماندن همواره یک چالش است اما رقابتی ماندن در یک بازار متغیر از این هم چالش برانگیزتر است و این مدیران رسانه را ملزم به برنامه ریزی می کند. گرشون(۲۰۰۱) بیان می دارد که چنین استراتژی شامل کنکاش محیطی و تدوین استراتژی است. کنکاش محیطی به معنای جستجوی وقایع قابل توجه و مهم بازار مثل ادغام شرکت ها، پیشرفت تکنولوژی، تغییرات رفتار مصرف کننده و برخی تغییرات اجتماعی بارز است.(ژان لوبلان ویکس و دیگران-مدیریت رسانه۲۰۰۴- ترجمه روشندل اربطانی طاهر)

آینده ویدیو از حیث تکنولوژِی و تغییراتی که طی این سالها پذیرفته است، تقریبا" مشابه شرایطی است که در سایر کشورهای توسعه یافته در حال وقوع است. ورود سیستم های سینمای خانگی، لوح فشرده بلو- ری، ورود تلویزیون های سه بعدی و LED، پورتکل تلویزیون اینترنتی، به اشتراک گذاشتن فایل فیلم های سینمایی در شبکه های اجتماعی مجازی و پلیرهای پیشرفته، شکاف و فاصله ای را بین کاربران ایرانی با کاربران دیگر ملل ایجاد نکرده است. مضافا" که عرضه فیلم در فضای مجازی نیز فرصت کم نظیری را برای دسترسی به بسیاری از تولیدات دیداری و شنیداری را فراهم کرده است و با افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن ضریب نفوذ این امکان در آینده بیشتر خواهد شد. از منظر محتوایی بطور طبیعی هر قدر ارائه محتوا بصورت خلاقانه تری در شبکه ویدیویی صورت گیرد، محصولات رقیب و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی به حاشیه خواهند رفت. به تصریح روشن اساتید علوم ارتباطات در بازار پیامی که منع و رادعی برای عرضه محصول در آن نخواهد بود، مخاطب با استفاده از حق انتخاب خود بهترین و مرغوبترین کالا را برخواهند گزید.

تاریخچه دستیابی به لوح فشرده

در سال ۱۹۹۳ میلادی شرکت های سونی، فیلیپس، جی وی سی و ماتسوشیتا توانستند با استفاده از سیستم های فشرده سازی، نقطه ضعف قالب وی سی دی(vcd) را که ظرفیت پایین آن در ثبت، ذخیره و پخش اطلاعات تصویری بود، برطرف کنند . البته آنها ظرفیت دیسک های فشرده را زیاد نکردند، بلکه با فشرده کردن اطلاعات، میزان دقایق تصاویر قابل ذخیره در آنها را تا ۷۴ دقیقه بالا بردند که در آن زمان ایده آل بود. از این قالب هیچگاه در کشورهای پیشرفته استقبال نشد چرا که نه تنها از لحاظ کیفیت هیچ برتری نسبت به vhs نداشت بلکه معایبی مانند استهلاک بالا را هم داشت.
سه سال بعد رییس وقت شرکت آی بی ام با مشاهده رقابت بی نتیجه چند شرکت برای ابداع روش های جایگزین وی سی دی، توانست همگان را متقاعد کند تا توسعه استاندارد ابداعی شرکت توشیبا را پیگیر باشند. بدین ترتیب استانداردی که بعدها دی وی دی نام گرفت، پدید آمد. در بیستم دسامبر ۱۹۹۶ کمپانی برادران وارنر یکی از همراهان توشیبا، اولین فیلم سینمایی را روی این قالب تولید و روانه بازار کرد.

اما چرا ابرام و پافشاری ما ایرانی ها برای استفاده از CD برای تکثیر و تماشای فیلم تا سال ۲۰۱۱ و تا زمان مرگ باعث و پدیدآورنده این مصنوع شگفت انگیر به درازا کشید، حتما" برای آقای "نوریو اوگا" رییس سابق شرکت سونی هم تعجب آور بود.

به یاد داشته باشیم که فرمت های پیشرفته خود به خود سبب ارتقای کیفیت فیلم نمی شوند. به عنوان مثال عکاسی مجدد یا اسکن یک عکس بی کیفیت، بهبودی به آن نمی بخشد. در تصمیم جمعی اتخاذ شده مهم آن است که تهیه کنندگان سینما و موسسات ویدیو رسانه به اتفاق کیفیت لازم و متناسب با حجم ذخیره سازی و پردازش اطلاعات در فرمت  DVD را برای آن تدارک ببینند. در غیر اینصورت آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود. به عبارت دیگر با آنکه مستر "نوریو اوگا" از میان ما رفته است، میراث و ماترک او کماکان در ورای فیلم های شبکه نمایش خانگی ایران سایه گستر خواهد بود.!

هوشمندی مدیریت رسانه در قبال تحولات فناوری

وظیفه یک مدیر رسانه تبدیل تکنولوژی به یک مزیت سازمانی است. بدین منظور باید نقش سازمانی و تاثیر تکنولوژی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.(ژان لوبلان ویکس و دیگران ۲۰۰۴-۱۸۷) آنچه در مدیریت رسانه مهم است، علاوه بر درک مقتضیات تکنولوژیک، فهم تغییرات بازار است و این امر مستلزم رویکرد اقتصادی و مدیریتی به صنعت رسانه‌ای است. از جمله فناوریهایی که در دیگر کشورها به آن متمایل شده اند، استفاده از فضای مجازی برای نمایش فیلم است. در ایران ازآنجا که به موجب قانون راه اندازی و اداره تلویزیون در انحصار صدا و سیماست، بهره برداری از ظرفیت فضای مجازی به نظر مغایرتی با قانون ندارد و می توان در شرایطی که الگوی فیلم دیدن بسرعت در حال تغییر است، به این شیوه نیز پرداخت.

 در پروتکل تلویزیون اینترنتی(IPTV ) چنانچه پخش زنده تلویزیونی و اصطلاحا" برادکست(BROADCAST) را استثنا کنیم، موسسات می توانند با خرید رایت اینترنتی فیلم ها به خلق ارزش افزوده تازه ای برای فیلم های تهیه کنندگان سینما و نیز درآمدی برای خود روی آورند. سیمای جمهوری اسلامی با هدف استفاده از این فناوری بصورت آزمایشی تلویزیون موسوم به تعاملی  را در سالجاری راه اندازی کرد و نشان داد که زیر ساخت های لازم در این زمینه خوشبختانه وجود دارد. منظور از زیر ساخت ها همان شبکه مخابراتی دسترسی به اینترنت خانگی- ADSL– است.

راهبرد تکنولوژی

در مقام تعریف، راهبرد تکنولوژی را متخذ از راهبرد کلی سازمان دانسته اند. به عنوان مثال در مطالعه موردی موضوع این یادداشت، راهبرد ویدیو از سینمای ایران جدا نیست و باید ذیل آن تعریف و تبیین شود. اولویت سرمایه گذاری در به خدمت گرفتن فناوریهای نو و بهره برداری از آنها که در نقشه راهبرد تکنولوژی قابل جستجو است، فصل مشترک سینما و  ویدیوست. به عنوان مثال توانمندی فنی سینما برای تولید و ارائه مستر استاندارد به موسسات ویدیو رسانه که شرایط بالنسبه قابل قبولی از حیث فناوری های روز دارند، در مجموع زمینه ساز عرضه فرمت ایده ال برای شبکه نمایش خانگی خواهد شد. همچنین به موازات تغییر عادات بینندگان برای تماشای فیلم و اجتناب آنها از خرید یا تهیه لوح فشرده و توسل به تکنیک های تازه دیدن فیلم، مدیریت رسانه ویدیو و موسسات ناشر ویدیو را برآن می دارد که با هوشیاری کامل تحولات فناوری را تعقیب کرده و میزان استفاده مخاطبان از روش های نو و ضریب نفوذ هر روش را بدقت مطالعه کنند و حسب مورد تغییرات لازم را در راهبرد و استراتژی خود اعمال کنند. مباد که درنگ و تعلل موسسات در انتشار فیلم بر محمل دی وی دی که سبب ریزش مخاطب گردید، این بار با بی توجهی به شیوه های تغییر یافته تماشای فیلم لطمات بیشتری را بهمراه آورد.

بدیهی است در این بین اعتنا به سایر جنبه های اقتصادی و اجتماعی موثر در فضای کسب وکار حائز اهمیت فراوان است و در یک بسته کامل  تصمیم گیری باید بدانها نیز اندیشید. شاید مروری بر تعریف مدیریت راهبردی وضوح بیشتری به این ادعا ببخشد. مدیریت استراتژیک تلاشی است پویا و نسبتا" سازمان یافته برای اتخاذ تصمیمات راهبردی و انجام اقدامات کلیدی که ماهیت و سمت گیری فعالیت های یک سازمان – بخوانید رسانه- را شکل می دهند و تغییرات جهشی در سازمان ایجاد می کند. تدبیر جسورانه مدیریت موسسه رسانه های تصویری در سال های گذشته برای توسعه بازار و اکتفا نکردن به ظرفیت محدود چند هزار ویدیو کلوب و ارائه تصویری تازه از فیلم به عنوان کالای مصرفی و روانه ساختن آن به ویترین دهها هزار سوپر مارکت و کیوسک مطبوعاتی، کنشی هوشمند به منظور ایجاد تقاضای موثر در بازار بود که به تبع خود مطالبه مخاطب برای عرضه محصول در فرمت استاندارد دی وی دی را سبب شد. در این راستا ترویج فرهنگ خرید غیر حضوری و ایجاد فروشگاه های مجازی بویژه در کلان شهرها تدبیر بایسته ای است که نباید از آن غفلت ورزید.

مورد کاوی – نحوه مواجهه مدیر موسسه ویدیو رسانه قرن ۲۱ با فناوری DVD

 موسسه قرن ۲۱ با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معاونت سینمایی) در سال ۱۳۸۱در میدان هفتم تیر تهران کوچه مانی آغاز به کار کرد. موسسه قرن ۲۱ در ابتدا با مشارکت و سرمایه گذاری سه نفر تاسیس شد و در حال حاضر با واگذاری سهام، فقط یک نفر به عنوان مدیر موسسه (آقای محمد مهدی جعفری) انجام وظیفه می کند. موسسه قرن ۲۱ با هدف تامین و عرضه فیلم های روز و کلاسیک جهان همزمان با تامین و عرضه فیلم های سینمایی ایران کار خود را شروع کرد.

شناخت مدیران گذشته و حال موسسه از سینمای جهان و راه اندازی یک استودیوی دوبلاژ و جذب متخصصان عرصه سینما و ویدیو همواره سیمای متفاوت و ممتازی را به موسسه قرن ۲۱ بخشیده است.

در حال حاضر حدود ۱۵ نفر در قسمت های اداری، استودیو صدا، تامین و آماده سازی فنی محصول و پخش و توزیع با موسسه همکاری دارند.

موسسه قرن ۲۱ در ده سال فعالیت خود با انتشار ۱۰۰۰ عنوان فیلم، جوایزی را از جشنواره فیلم فجر( در بخش بزرگداشت ها) و اولین جشنواره فیلم های ویدیویی تهران به تالار افتخارات خود برده است.

ایده و فکر اولیه چگونه شکل گرفت؟

سال ۱۳۸۹ از نیمه نگذشته بود که مدیر موسسه در اندیشه تغییر فرمت فیلم های موسسه افتاد. موسسسه او همانند اغلب موسسات ویدیو رسانه کشور فیلم های ایرانی و خارجی را در قالب غیر استاندارد vcd منتشر می کرد. البته او از اوایل دهه هشتاد برای جلب مخاطبان خاص، از بعضی عناوین برجسته ایرانی و خارجی حدود ۱۰۰۰ نسخه dvd  منتشر می کرد و با اینکه فناوری تکثیر آن در کشور مهیا نبود، با تقبل هزینه های مربوط سفارش خود را به کارخانه ای در امارات می سپرد. برای او حفظ اعتبار موسسه حائز اهمیت بود و به همین خاطر ضروری می دید برای مشتریانی که در منازل شان دستگاه پخش دی وی دی را دارند، سرویس لازم را ارائه دهد. مدیر موسسه قرن ۲۱ بارها از بازار این پیام را گرفته بود که مشتریان از نظر روانی فیلمی که بر روی دو لوح فشرده (VCD) عرضه شده را بر فیلمی که بر روی یک لوح فشرده (دی وی دی) ارائه می شود، ترجیح می دهند و کیفیت نازل فیلم بر فرمت وی سی دی برایشان اهمیت کمتری دارد.!

قهوه تلخ آشتی مخاطبان با فن آوری را کلید زد

از جمله زمینه هایی که در همان سال باعث شد، مدیر موسسه به فکر انتشار محصول بر روی دی وی دی بیافتد، استقبال خوب مخاطبان شبکه ویدیویی از مجموعه "قهوه تلخ، در تابستان ۸۹ بود. ناشر سریال ۵۰ درصد محصول را بر فرمت دی وی دی و بقیه را بر همان قالب وی سی دی توزیع کرد.ه بود. این اتفاق مدیر موسسه را مطمئن ساخت که بر خلاف تصور او و همکارانش مشتریان پلیرهای پخش دی وی دی را خریداری کرده بودند و دیگر می توانستند فیلم های شبکه را به صورت دی وی دی تماشا کنند. این اتفاق تداعی گر این حقیقت بود که" تئوری های کمی وجود دارد که تغییرات ذائقه های مصرف کننده را پیش بینی می کنند اما از نظر اقتصادی می توان گفت که مصرف کننده ها برای اینکه به خرید کالایی تمایل داشته باشند باید مطلوبیتی در آن بیابند".(ژان لوبلان ویکس و دیگران ۲۰۰۴)

سرمایه گذاری موسسات تکثیر برای انتقال و استقرار خطوط تکثیر صنعتی دی وی دی نیز که بی تردید مبتنی بر مطالعه بازار بود، او را مطمئن ساخت که زیر ساخت های فنی برای تکثیر محصول در کشور فراهم گردیده است.

تحلیل بازار:

تحلیل بازار یعنی تعیین فرصت هایی که یک شرکت در خصوص یک بازار خاص یا یک محصول خاص پیش رو داشته و تعیین تهدیدات کوتاه مدت و بلند مدتی که ممکن است با آن دست به گریبان گردد.(ژان لوبلانویکس و دیگران- ۲۰۰۴ -۳۴۹). با این تعریف در مورد کاوی این مقاله تدابیر مدیریت موسسه قرن ۲۱ را را در مواجهه با بازار بررسی می کنیم.

الف- توجه به استراتژی یکپارچگی عمودی

تصمیمی که او و شریکش در آن مقطع زمانی گرفتند و بعداً پی به اشتباهشان بردند آن بود که با صرف سرمایه ای بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال که ۱۰ میلیارد آن تسهیلات بانکی بود، راساً در صدد راه اندازی یک واحد صنعتی تکثیر لوح فشرده دی وی دی برآمدند.

تحلیل مدیران موسسه آن بود که با در اختیار داشتن خطوط تکثیر مستقل و اختصاصی می توانند در صف نوبت سفارش در دیگر واحدهای تکثیر باقی نمانند و هزینه های کمتری بابت  تکثیر محصول متقبل شوند.

آنها بر این عقیده بودند که تعداد فیلم و عناوینی که در طول ماه به بازار ویدیو عرضه می کردند، آنقدر بود که خطوط تکثیر را تغذیه کند و سبب بیکاری و یا خاموشی دستگاه ها نشوند. مدیر موسسه در برآوردهایی که صورت داده بود به این نتایج رسیده بود؛ هزینه تکتیر محصول و قیمت تمام شده برای او تقریباً با کاهش پنجاه درصدی روبرو بود.

چیزی که آنها در محسباتشان منظور نکرده بودند این حقیقت بود که اداره یک واحد صنعتی از نوع HIGH TECH  و وابستگی مواد خام و ماشین آلات به خارج از کشور و وجود واحدهای مشابه در کشور لزوم سرمایه گذاری مجدد را غیر ضروری می ساخت و ضمناً سبب سلب تمرکز آنها برای مدیریت هر چه بهتر موسسه می شد. افزایش هزینه های ثابت متاسفانه بعدها به افزایش درخور توجه سرمایه ثابت مبدل نشد و به جدایی شرکای شرکت و تقسیم دارایی ها بین آنها انجامید.

همچنین او با برون سپاری کار بسته بندی محصولات به زندانیان و خانواده های مستمند علاوه بر انجام کار انسانی چهار نیروی موسسه را تعدیل کرد و با آنها تسویه حساب نمود.

ب- استراتژی توسعه محصوی یا تمایز محصول

یکی از ویژگی های مهم در رسوخ یک کالا در بازار به این عامل بستگی دارد که محصول قابل عرضه واجد چه مختصات و قابلیت های تازه ای می باشد که در کالاهای مشابه وجود ندارد و به همین خاطر در کانون توجه خریدار قرار می گیرد. مدیران موسسه مطمئن بودند، عرضه فیلم در قالب DVD می توانست دست نیروهای برنامه نویس و متخصصان نرم افزار شرکت را در گنجاندن آبشن های تازه ای در محصول بازتر نماید. مزیت های فرمت DVD عبارت بود از گنجاندن بخش های فرعی و حاشیه ای در کنار فیلم، کیفیت تصویر بهتر، تعبیه صدای دالبی، طراحی منوی جذاب، گنجاندن دو فیلم در یک لوح ۵ گیگا بایتی که مجموع اینها می توانست همانند یک بمب خبری در بازار عمل کند.

در ابتدای این مسیر متقاعد کردن تهیه کنندگان برای ارائه ضمایمی همچون تصاویری از پشت صحنه فیلم، فایل صدای میکس نشده فیلم و مستر با کیفیت از فیلم اصلی قدری دشوار بود. تجربه نشان داده بود در سینمای ایران به دلیل ساختار شبه دولتی ان تهیه کنندگان بعد از اکران فیلم چندان پیگیر چگونگی عرضه فیلم در ویدیو نیستند و با ارائه نسخه ای از فیلم رسالت خویش را تمام شده قلمداد می کنند.

ج- قیمت کالا:

برای مدیران موسسه این مطلب جالب بود که هزینه تمام شده برای تکثیر یک نسخه DVD  کمتر از تکثیر نسخه VCD  بود. به گزارش مالی زیر که برگرفته از گزارش دایره حسابداری موسسه است، توجه کنید:

بر اساس صورتحساب سود و زیان مؤسسه قرن ۲۱ در سال ۱۳۸۸ فروش ناخالص این مؤسسه حدود  12،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال گزارش شده است. این میزان از تکثیر ۱،۳۳۴،۰۰۰ نسخه از وی سی دی محصولات و فروش آن به مراکز عمده فروشی به مبلغ مبلغ ۹،۰۰۰ ریال به دست آمده بود. در صورتی که بهای تمام شده کالای فروش رفته (۸،۸۶۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال) را بر تعداد محصولات مؤسسه در آن سال تقسیم کنیم به بهای تمام شده هر جفت وی سی دی که رقم  6،۶۴۵ ریال بود، می رسیم.

در سال ۱۳۹۰ با تکثیر ۵۲۰۰۰۰ نسخه دی وی دی فیلم ها و فروش هر یک از محصولات به قیمت ۱۰۰۰ تومان موسسه به فروش ناخالص ۵،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال رسید. نظر به اعلام ۲،۱۳۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال به عنوان بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورتحساب سود و زیان و تعداد تکثیر بدست آمده، می توان به این نتیجه رسید که بهای تمام شده برای هر دی وی دی در سال ۱۳۹۰ برای این مؤسسه ۴،۱۰۲ ریال می باشد.

نتیجه گیری:

همانطور که ملاحظه شد؛ علیرغم کاهش فروش ناخالص موسسه در سال ۱۳۹۰ و کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال ماقبل که دلایل آن موضوع این واکاوی نیست، نکته جالب توجه ان بود که بهای تمام شده محصول حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و سود موسسه را در قیاس با فروش وی سی دی در سال قبل افزایش داد.

از سوی دیگر موسسه به صرافت دریافته بود که به بهانه کیفیت بخشیدن به محصول امکان افزایش قیمت را نداشت. زیرا در بازار بسیار شکننده و آسیب پذیر ویدیو در ایران، نسبت مستقیمی بین افزایش قیمت ویدیو با تکثیر و رایت غیر قانونی آن وجود داشت.

بنابراین در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته که قیمت بلیط سینما ارزانتر از نسخه ویدیویی همان فیلم است، در ایران این رابطه ها معکوس می باشد، قیمت بهای بلطی سینما حداقل ۴۰۰۰ تومان و بهای نسخه ویدیویی ۲۵۰۰ تومان در سراسر کشور می باشد.!

شرایط اقتصادی و جامعه شناختی

مدیران موسسه قرن ۲۱ به واسطه دهسال فعالیت مستمر در بازار ویدیوی ایران دریافته بودند که مشتریان وخریاداران کالای فرهنگی(ویدیو) با بهای نازلی که در ایران دارد، با مختصات عمومی اقتصاد خانوارها متناسب است. عرضه گسترده فیلم در هزاران واحد صنفی به جز ویدیو کلوبها مبین این واقعیت است که چنانچه کالای فرهنگی در تیررس نگاه مردم قرار گیرد، می تواند در سبد هزینه های آنها جا و سهمی را به خود اختصاص دهد.

مضافاً که در ایران صدها شهر و شهرستان فاقد سینما هستند و تلویزیون نیز بسیاری از تولیدات سالانه سینمای ایران را نمایش نمی دهد. مجموع این عوامل برای شرکت دورنمای نسبتاً امید بخشی را تصویر کرده بود تا با استقبال از فن آوری های نوین، بر حضور در بازار مداومت ورزند و چون گذشته بتوانند محصولات تازه تر و افزونتری را به خرید ارائه کنند.

تغییر سبک زندگی مشتریان

در ایران معمولاً قشر متوسط علاقه وافری به خرید و تهیه وسایل مدرن خانگی برای گذران اوقات فراغت نشان می دهد. به جز موج جهانی ناشی از تبلیغ صنوعات نوین فرهنگی، فقدان تفریحات میدانی و حاکمیت ارزش های دینی متفاوت با هنجارهای غربی سبب شده است تا اقشاری از مردم تازه ترین محصولات سینمایی و تلویزیونی آمریکایی – اروپایی را از طریق ماهواره یا نصب سیستم های سینمای خانگی در منزل نگاه کند.

عرضه و فروش تلویزیون های flat و پس از آن LCD  و به دنبال آن تلویزیون های LED و در حال حاضر تلویزیون های ۳D بسیاری از مخاطبان را به صرافت تهیه نسخه اریژینال فیلم های خارجی انداخته است. تلویزیون ایران نیز در اقدامی تاخیری به فن آوری روی خوش نشان داد و با تولید انبوه گیرنده های مبدل دیجیتال، زمینه دریافت تصاویر با کیفیت را از طریق انتن های هوایی و بدون نیاز به دیش برای مردم فراهم ساخت.

با این ترتیب رویکرد موسسات ویدیو رسانه ایران از جمله موسسسه قرن ۲۱ پاسخی در برابر اشتیاق مردم برای تهیه و مصرف رسانه ای ان هم از نوع با کیفیت بود. در حال حاضر با وجود عرضه همه محصولات ویدیویی بر فرمت دی وی دی، بسیاری از مردم پلیرهای پیشرفته تر موسوم به BLUE- RAY خریداری کرده اند تا بازهم عطش سیری ناپذیر خود را برای تماشای نسخه با کیفیت تر فیلم ها به نمایش بگذارند.

استرات‍‍ژی پیشنهادی بر اساس روش swot و qspm

افزایش سهم بازار از طریق ایجاد زنجیره پخش و یا فروشگاه های اختصاصی

استفاده از فناوری های نوین (VOD) به تبع تغییر روشهای تماشای فیلم

۳-تأمین و توزیع محصولات متنوع در رقابت با سایر رقبا

جمع بندی:

تکنولوژی بر کارکردهای مدیریتی شامل برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، انگیزش و کنترل اثر گذار است. به میزان توجه و سرمایه گذاری یک سازمان به ارتقای فن آوری و تکنولوژیکی محصولات خروجی امکان پایداری و افزایش ضریب نفوذ آن در بازار بیشتر خواهد شد. موسسه قرن ۲۱ در بین موسسات ویدیو رسانه ایران به دلیل روزامد بودن مدیریت و جذب نیروی حاذق در رقابت با موسسات مشابه جایگاه مناسبی در فضای رسانه ای دارد و بی شک نحوه تعامل مدیریت شرکت با کارکنان و تکنسین ها از جمله دلایل تسریع در تحقق اهداف تکنولوژیکی بوده است. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۱ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای اخباری آیا تمام فیلم هایی که در صفحه اول موسسه زده شده که قراره در تاریخ ۱۲ اسفند بیایند تماما پروانه دارند یا خیر؟

    و فیلم من همسرش هستم آیا پروانه دارد و در چه تاریخی توزیع خواهد شد؟ 

  • آقای اخباری آیا ادامه سریال جاسوسان دوبله شدهخ یانه و ضمنا ادامه این سریال حداکثر در فصل بهار خواهد امد یا نه؟

    منونم

  • یه خبر خوب برای تمامی طرفداران سریال ۲۴

    فصل ششم این سریال در حال دوبله است.

    برای اطمینان با شرکت تصویر دنیای هنر تماس گیرید  

    چه خبر خوبی مگه نه؟

  • آقای اخباری میشه بگین حتی شده تقریبا فیلم بی مصرفها۲ کی میاد؟خواهشا نگید پس از دریافت پروانه حداقل یه زمان تقریبی بگین؟

    از زحمتهایی که میکشید سپاسگزارم

  • آقای اخباری اگه میشه فیلم های بیشتری رو در سایتتون  از نوع بزودی مانند کاریکه برای فیلم های  مرد ظلمت و خیزش خفاش کردید رو انجام بدین توسایتتون فیلم های آماده توزیع کمند کمی فیلم بیشتردر صفحه ۳۳ محصولات  بذارید و فیلم های اردیبهشت و خرداد رو نیز در سایت خوبتون بذارید.

    تشکر

  • با سلام خدمت تمامی دوستان

    بله تمامی عناوین  بجز عنوان یک فراری از بگبو که در بهمن ماه توزیع خواهد شد به همراه عنوان من همسرش هستم در دوازدهم

     .اسفندماه توزیع خواهد شد 

     …مجوز آن نیز تا آن تاریخ صادر خواهد شد  انشاء اله

     .امید است ادامه سریال جاسوسان نیز دوبله وتوزیع گردد

     .تاریخ مردی روی لبه هم درج گردید

     .عنوان بی مصرف ها ۲ دوبله شده است تاریخ عرضه قطعا امسال نخواهد بود

     . چنانچه امکان افزایش عناوین آماده توزیع باشد قطعا انجام خواهد گرفت

     .ضمنا باطلاع میرساند ۹۵ درصد از سایت موسسه آماده و قسمت خرید آنلاین نیز از هفته آتی فعال خواهد شد 

    م‍ژده به علاقمندان به دوبله عناوین خارجی انشاءالله بزودی تصاویری از اتاق دوبلاژ موسسه در حین دوبله فیلم ها بصورت ویدیوئی  

     .درسایت قرار داده خواهد شد 

    با تشکراز تمامی دوستان عزیز

  • فکر می کنم برای موسسه ی حرفه ای قرن ۲۱ بد باشه که کیفیت فیلم های دی وی دیش هنوز پایین هستن و در قاب تلویزیونی عرضه میشن.و کیفیت مطلوب رو ندارن.

    فکر می کنم مهم ترین چیز اینه که تبدیل فرمت رو درست انجام بدن.چه فایده ای داره وقتی هنوز با همون قاب تصویری وی سی دی فیلم هاشون رو عرضه می کنن.

    از وی سی دی به دی وی دی باید فرق محسوسی داشته باشه…حداقل…

     

  • سلام اقای اخباری میشه بگین تا اخر بهمن ماه چه فیلمهای ایرانی وارد بازار میشوند. ایا کیمیا و خاک این هفته وارد شبکه میشود. با تشکر

  • آقای اخباری حالا که فیلم به مصرف ها۲ دوبله شده پس در صفحه ۳۳ محصولاتتون اونو بذارید و اگه میشه تاریخ پخششم بزنید.

     و به نظر شما به این زودی به فیلم خیزش خفاش پروانه میدن که شما میخواهید در تاریخ ۲۴ فروردین اونو بیاو.رید و میدونید چرا قرن جدید  سایتشو به روز نکرده اگه میشه به اونها تذکر بدین.

    و.

    ممنونم 

  • با سلام خدمت ایمان عزیز

    اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم 

    لازم بذکراست عنوان ایرانی یک فراری از بگبو روز یکشنبه  هفته جاری توزیع خواهد شد 

    خدمت آراز عزیز

    انشاء ا… پس از آماده شدن عنوان فوق در سایت قرار داده خواهد شد

    تاریخ توزیع فعلا مشخص نیست

    در ارتباط با عنوان خیزش خفاش هم بایستی عرض کنم فعلا این فیلم در مرحله آماده سازی است

    در ارتباط با سایت قرن جدید هم با شماره های ۲۲۲۲۲۰۰۹ تماس حاصل نمائید 

    با تشکر

  • آقای اخباری میشود بگویید آیا فیلم مسافرت۲ و جک ریچر را خزیداری خواهید نمود یانه؟

    ضمنا تاریخ توزیع فیلم مرد ظلمت را هم لطفکنید و بگویید .

    خیلی سپاسگزارم

  • آقای اخباری  تاریخ توزیع فیلم وکیل لینکولن میشه بگید.

    و عوامل دوبله فیلم مردی روی لبه را با عرض زحمت در سایت بزنید.

    وآیا فیلم نامه ای برای پادشاه و سفید برفی و شکارچی و بازی های گرسنگی را خریداری میکنید؟

    تشکر

  • با سلام

    خدمت آقای اخباری

    لطفا تیزر فیلم هارو باکیفیت بیشتری روی سایت قرار دهید

    همچنین سریع تر فروشگاه سایت خود را راه اندازی کنید

    ممنون

  • با سلام

    خدمت محمد عزیز

    در حال حاضرجزو خرید های موسسه نبوده است

    خدمت محسن عزیز

    این عنوان نیز قطعا امسال توزیع نخواهد شد شاید فروردین ماه ۱۳۹۲

    با تشکر از یادآوری جنابعالی مورد فوق نیز اطلاح خواهد شد

    عناوین اشاره شده در حال حاضر جزو خرید های موسسه نیستند

    امیر حسین جان

    با توجه به مشکلات موجود در مورد مسئله اینترنت و …. در حال حاضر این امکان وجود ندارد 

    فروشگاه سایت تا پایان هفته جاری راه اندازی خواهد شد 

    تشکر

    عنوان مرد ظلمت قطعا امسال توزیع نخواهد شد 

  • سلام آقای اخباری خوب هستید فردا فیلم یک فراری ا بگبو سراسری پخش میشود یا برای شهرستان اهواز روز بعدش میرسد با تشکر

  • آقای فروتن میشه رسیدگی کنید ببینید دلیل و مسئول قطع و وصل شدن صدای فیلم انتقامجویان چیه؟؟

    از نیمه ی فیلم به بعد هر چند دقیقه یکبار صدای فیلم به کلی قطع میشه…آخه این چه وضع عرضه ی یک فیلمه؟؟

  • سلام

    میشه رسیدگی کنید که چرا پخش فیلم های موسسه قرن جدید این قدر ضعیفه ؟؟/الان بک هفته ای میشه فیلم دوبله "خانه امن" پخش شده ولی هنوز تو شهر ما پخش نشده ؟؟؟؟؟ وخبری ازش نیست ؟؟

    لطفا جویا بشید و بپرسید کی به دست شهرستان ها میرسه ؟؟؟؟؟؟

  • سلام آقای اخباری شما گفتید که یه روز زودتر برا شهرستانها یک فراری از بگو رو میفرستید ولی امروز نیامده اهواز فقط ویلای من رسیده ؟؟

  • راستی اقای اخباری شما گفتید فیلم یک فراری از بگبو یکشنبه وارد شبکه میشه. یعنی فردا دوشنبه حتما میرسه.پس تکلیف مرگ کسب و کار من است چی میشه. تو رو خدا بگین.

  • با سلا م خدمت همه دوستان میخواستم بگم فیلم کیمیا وخاک بالاخره وارد شبکه شد. فقط به عشق حامد بهداد میخرم و میبینم.

  • راستی اقای اخباری نگفتین مرگ کسب و کار من است کی می اد. تو رو خدا بگین دیگه ایا تا اخر بهمن ماه می اد یا نه

  • سلام آقای اخباری فیلم یک فراری از بگبو خدا رو شکر برام رسید مرسی آقای اخباری خبر ندارید که چه وقتی قراره فیلم شبکه از موسسه قرن جدید پخش بشه ؟

     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید