در جریان بحث پیرامون ضعیف بودن بعضی از فیلم های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و اظهار نظر صریح دبیر جشنواره که اعتقاد دارد ۲۵ فیلم برای بخش مسابقه کافی به نظر می رسید و رقم فیلم های برگزیده هیات انتخاب نباید به ۳۲ عنوان فیلم بالغ می شد، چند نکته نهفته است. با فرض آنکه هر ۳۲ فیلمی که در جشنواره در حال رقابت با یکدیگر هستند به اتفاق از استاندارد نسبی برخوردار باشند و با اغماض همه آنها را مستحق حضور در چنین جایگاهی بدانیم، یادمان نرود که حدود ۵۵ فیلم سینمایی علیرغم تسامح هیات انتخاب واجد حداقل های لازم برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره نبوده اند و هیات انتخاب در مقام مقایسه آنها با آثار منتخب رای بر حذف آنها داده است. معنی این اقدام آن است که هر ساله قریب به دو سوم فیلم های سینمایی ایرانی نه تنها کیفیت لازم را برای درخشش در جشنواره ندارند بلکه اکثر قریب به اتفاق این فیلم ها در اکران عمومی نیز شانسی برای رونق بخشیدن به اکران و جلب تماشاگر ندارند. هیچ بعید نیست که چنین فیلم هایی رنگ پرده را به خود نبینند و خیلی که خوش اقبال باشند مستقیما" راهی شبکه نمایش خانگی گردند. غرض آنکه در انتقاد به حق از تولیدات ضعیف ویدیویی – که از حمایت دولت برای ساخت برخوردار نیستند – از انبوه فیلم های غیر استانداردی که هر ساله حجم قابل توجهی را در سبد سینما به خود اختصاص می دهند، غافل نباشیم زیرا وقتی سرمایه های به هدر رفته مادی و معنوی برای هر فیلم را در عدد فیلم های نازل سینمایی ضرب کنیم، حاصل ضرب نگرانی ها و حسرت عمیقی را بر جا می نهد. کد خبر ۲۵۹
۱ نظر
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
شما همچنین دوست خواهید
ارزش گفتگو با رئیس سازمان سینمایی در چیست؟
رئیس سازمان سینمایی از معدود دولتمردانی است که برای اولین بار با یک رسانه منتقد به گفتگو نشسته است. ارزش گفتگوی رئیس سازمان سینمایی در این است که او صریح و بدون لکنت جواب سوالات را داده است و چیزی را در ابهام و لفافه...
شهرک سینمایی دیجیتال دقیقا چیست؟
شهرک جدید سینمایی با پسوند دیجیتال اگر گامی در راستای پر کردن خلاء پارهای از خدمات مورد نیاز و زنجیره ارزش در سینما باشد ستودنی است. در غیر اینصورت این طرح هم به فهرست طرحهای ناکام و جوانمرگ شده دولتهای قبلی افزوده...
پنهان شدن پشت برودبند
یکی از توجیهاتی که مدیران صداوسیما در این سالها برای ریزش مخاطب بیان میکنند، تحولات فناوری از جمله افزایش ضریب نفوذ اینترنت و تغییر سبک الگوی مصرف رسانهای مخاطبان است. این ادعا از زبان مجری/کارشناس برنامه زنده...
جناب فروتن عزیز
فقط یک نکته را می توانم به بحث ارزشمند شما اضافه کنم و آن هم اشاره به آن دسته عناوینی است که قطعاً در جشنواره نمایش داده نمی شوند (یا به دلیل عدم توجه هیات انتخاب و یا به دلیل عدم تمایل تهیه کننده آنها) ولی معمولا در اکران از آنها استقبال هم می شود. گاه به آنها لقب سینمای بدنه و ج و غیره می دهند و گاه توقیفی قلمداد می گردند.