تولید و نمایش فیلمی همانند “دربند” مبین این واقعیت است که سینماگران کشور برای ترسیم مشکلات و معضلات حاد اجتماعی و فرهنگی با محدودیت و ممنوعیت هایی روبرو نیستند. مشروط به آنکه؛

 – قصد استفاده ابزاری از طرح مسائل بغرنج اجتماعی نداشته باشند و انسان را مقهور و مغلوب جبر اجتماعی نپندارند.

– روزنه امیدی را به روی فضای دهشتناک و تیره ای که بر اتمسفر داستان سنگینی می کند، بتابانند و ترنم امید را در سکوت سنگین ناملایمات جاری سازند.

– به اراده و اختیار آدمیان بها داده و به تلاش برای پاک نگه داشتن گوهر نجابت و انسانیت در کشاکش طوفان های سهمگین میدان عمل دهند.

– صفت قهرمانی را به کنش شخصیت اصلی بیفزایند و تلاش و تکاپوی او را برای غلبه بر موانع پاس دارند.

– بی وفایی و عهد شکنی نارفیقان به ظاهر دوست را افشا کنند و فرجام خوش خیرخواهی و سلامت رفتار را نمایانگر باشند.

– کمک به گرفتاران و مصیبت دیدگان به عنوان یک ارزش جلوه گر شود ولو آنکه همراه با ریسک و خطر پذیری همراه باشد.

در سالجاری “هیس…”و حالا “دربند” نمونه های مثال زدنی از سینمای اجتماعی سازنده و تاثیر گذار به شمار می روند. اینگونه آثار نه تنها تنوع بخش سبد محصولات سینمایی بلکه فخر و آبروی سینمای ایران هستند و از آن مهمتر قادرند که در راستای ایفای نقش اجتماعی به نهادهای مسئول و خانواده ها تلنگر بزنند.

“دربند” سرشار از جزییاتی است تا فضا را برای بیننده ملموس و باور پذیر سازد. بازیگران به درستی در صحنه هدایت شده اند و نقش خود را بی کم و کاست اجرا می کنند. نقائص فیلم آنقدر گل درشت نیستند که توی ذوق بزنند و بیننده را آزار دهند. کاستی هایی همچون؛ بی تفاوتی پیرزن همسایه و سایر همسایگان در برابر شلوغی و رفت و آمد غیر عادی دختران و پسران به خانه مجردی، بی توجهی بی دلیل و غیر منطقی والدین نازنین در قبال مسئله سکونت دخترشان در جایی غیر از خوابگاه دانشگاه می توانست در پرداخت نهایی فیلمنامه برطرف شده و پاسخ به آنها داده شود.

بیننده از دلیل و عمق اختلاف زارعی و پسرش بی خبر می ماند. دلبستگی پسر زارعی به سحر و شاید هم نازنین باید در اجرا بهتر نمایانده می شد تا غافلگیری بیننده در پایان فیلم پیش نمی آمد. رفتار نازنین در برخی موقعیت ها به بلاهت بیشتر شبیه است تا یکرنگی و سادگی و نمی توان آن را پای بی تجربگی و کم سن بودن او گذاشت.

“دربند” را در آرشیو فیلم های ماندگار خود نگهدارید. ۶۴ امین فیلم ایرانی سال را قرن جدید تامین و هنر نمای پارسیان پخش کرده اند.

به اشتراک بگذارید
سعید رجبی فروتن
سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

مقاله‌ها: 3789

۲۴ دیدگاه

  1. جناب اخباری عزیز
    برنامه های برای پخش سری فیلم های گودزیلا ندارید؟ جای این سری در کنار مخموعه های تن تن و سایر مجموعه های شما خالیست

  2. اخباری مچکریم…ممنون آقای اخباری برای پاسخ قاطع و شفافتون اما نگفتید پادشاه شنها که درمورد تاسیس آل سعود را دوبله وپخش میکنین یا نه؟

    • سید مهدی عزیز
      در صورت دریافت تائیدیه حتما دوبله وپخش خواهد شد .
      لازم بذکر است خیلی از عناوین در مقاطع مختلف دوبله و هم اکنون با توجه به عدم دریافت مجوز قادر به توزیع این محصولات نیستیم .
      با تشکر .

  3. آقای اخباری عناوین ویژه نورزتون قبل عید میاد یا بعد عید و این بسته شامل چه فیلمها و انیمیشنهایی است؟
    آقای اخباری شما در موسسه قرن بیست و یک چه سمتی دارید و چه اختیاراتی؟

  4. ممنون آقای اخباری.
    آخر قبلا گفتید فوتبال دستی و چند عنوان دیگر جزو برنامه نوروزی موسسه هستند!
    به هرحال انشالله در کارتان همیشه موفق باشید.

  5. محمد رضا عباسیان یکی از بهترین مدیران سینمایی ایران است. بابت کارهای بزرگی که در این مدت زحمت کشید و انسان بسیار بزرگ و ارزشی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.