روزانه های سینمایی
آقای نماینده انتقاد از چی؟

آقای نماینده انتقاد از چی؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری جلسه غیر علنی امروز نمایندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از این نشست داده است و در لابلای سخنانش به انتقاد سخنرانان از فیلم های نمایش خانگی هم اشاره کرده است. در اینکه انتقاد حق نمایندگان است، تردیدی نباید کرد و نظارت مجلس بر عملکرد قوای کشور امری ضروری و تضمین کننده سلامت اداره کشور و اجرای درست قوانین است. اما معمولا" قبل از آنکه کار به جای باریک بکشد و  وزیر برای پاسخگویی در صحن مجلس فراخوانده شود، با تذکراتی صریح و مستند و اشاره به موارد و مصادیق روشن، گوشزدهای لازم به دستگاه اجرایی ذیربط داده می شود. در ادامه چنانچه گوش شنوایی نبود و تذکرات کارگر نیفتاد، چاره ای جز دعوت از وزیر باقی نمی ماند. در خصوص نمایش خانگی حافظه بنده هیچ موردی را اعم از نطق و یا نامه ای که نماینده یا نمایندگانی در آن به شبکه انتقادی داشته باشند، به یاد نمی آورد. در جلسه امروز  یکی از نمایندگان بصورت کاملا" کلی و تلویحی انتقادی از فیلم های شبکه کرده است. بنابراین باید به این پرسش جواب داده شود که آیا منظور فیلم های سینمایی ایرانی شبکه است یا خارجی؟ آیا مراد ناطق، سریال های ایرانی و خارجی نبوده است؟ به یادداشته باشیم شورای های متعدد نظارتی که اغلب افراد فاضلی در آنها عضویت دارند، ممکن است در انتخاب و تشخیص خود در مواردی اشتباه کنند اما این استثناها نباید حمل بر قاعده و رویه ثابت در تصمیم گیرها تلقی شود و خدای ناکرده از آن به سوءنیت مراجع نظارتی تعبیر کنیم.

در همین رابطه باید یادآور شد؛ بر خلاف رسانه ملی که منعکس کننده دیدگاهها و منویات نظام است، سینما و ویدیو عرصه ای برای تولیدات و آفرینش های بخش خصوصی هستند و نقش دولت به نظارت و هدایت محدود می گردد. این بدان معناست که  تولیداتی از این دست الزاما" نظر و نگرش های رسانه ای حاکمیت را بازتاب نمی دهند. رویه ای که بر انتشار میلیون ها نسخه کتاب و نشریه توسط بخش خصوصی در طول سال حاکم است. اما آزادی های مصرح در قانون اساسی اجازه انجام چنین فعالیت هایی را داده است و البته قانون گذار مسئولیت های پاسخگویی در برابر قانون را هم به وضوح روشن و تبیین کرده است. به نظرم علاوه بر پاسخ های جناب وزیر که نمایندگان را به تامل در کارهای برجسته و کم سابقه همکارانش در وزارتخانه دعوت کرده است، جان کلام را در سخنان کوتاه رییس مجلس که در واقع جمع بندی مذاکرات بر عهد او بوده است، باید جستجو کرد. آنجا که گفته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تولید کارهای فاخر اهتمام داشته باشد. این سخن دلالت بر این واقعیت دارد که هر قدر وزنه کارهای عمیق و تاثیر گذار سنگین تر شود، کارهای نازل و کم کیفیت در حاشیه قرار گرفته و اصطلاحا"خنثی کننده سم و آفت کارهای ضعیف هستند. خوشبختانه مجلس در سالهای اخیر مصوبه و ردیف جداگانه ای برای تولید کارهای فاخر داشته است اما این مبلغ در خوش بینانه ترین حالت یک پنجم بودجه عمومی سینماست و زمینه غلبه کارهای فاخر و میدان داری آنها را پدید نمی آورد. به قول شاعر:

کفاف کی دهد این باده به مستی ما

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • احسن و سپاس بر چنین پاسخی . لازم بذکراستکه توقعات مسئولین از سینمای ایران ،هالیوود است ولیکن دریغ از هیچ حمایتی .وقتی ابرقدرتها میلیاردها دلار برای مبارزه با فرهنگ ما هزینه میکنند اما در شکور ما….

  • با سلام و عرض ادب
    اگر حواسم جمع باشد نوشته های شما را با علاقه می خوانم  این بار ماموریت هم به حواس ناجمع من اضافه شد دیر متوجه راه اندازی سایت شما شدم
    ادب و ارادت حکم کرد تبریک بگویم
    از محتوا که بگذریم خیلی هم ظاهر سایت چشم نواز است .
    ان شائ الله قلمتان همیشه نافذ و مبین حقایق باشد مخصوصا برای نماینده های ملت  که گویی اعتراض صرف برای بعضی از آنها یک پز شده است
     

  •  
    به اطلاع میرساند پخش ۱۱ و ۱۲ سریال گمشده ( لاست ) شامل قسمتهای ۲۵ و ۲۴ و ۲۳ و ۲۲ و ۲۱ که پایان فصل اول می باشد در فرمت DVD و VCD مورخ ۹۰/۸/۱۱ وارد شبکه نمایش خانگی می گردد و فصل دوم از هفته آینده به صورت منظم وارد شبکه نمایش خانگی می شود. ضمناً فصل اول در یک بسته زیبا و در فرمت DVD و VCD آماده عرضه می باشد.

    • در یک ارکستر جمعی بنا نیست هر کس ساز خودش را بزند. ایشان نظرشان را با توجه به وضعیت معیشتی حال حاضر توده های مردم بازگو کرده است اما در عمل متابعت از جمع را برخود فرض دانسته است. یادتان باشد اولین بار مدیر وقت موسسه در کاهش بهای محصول پیشقدم شد.

  •  
    با سلام
    به اطلاع میرساند فیلم کامل پشت صحنه اخراجیها ۳ در ۹۰ دقیقه کاری شاد و دیدنی به همراه وقایع و رخدادها در فرمت DVD و VCD مورخ ۹۰/۸/۱۱ وارد شبکه نمایش خانگی می گردد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید