روزانه های سینمایی
دستگاه های تمام خودکار، شیوه تازه ای برای کرایه و فروش فیلم

دستگاه های تمام خودکار، شیوه تازه ای برای کرایه و فروش فیلم

در حالی که شیوه های سنتی فروش و اجاره فیلم بویژه در فروشگاه ها و ویدیو کلوب ها کماکان جذابیت  های خاص خود را دارد، اما شرکت ها و موسسات به اتخاذ روش ها و تکنیک های تازه ای روی آورده اند. در ایران خرید و نصب دستگاه های اتوماتیک فروش نسخه ویدیویی فیلم ها، اول بار توسط موسسه جوانه پویا مورد توجه قرار گرفت. جوانه پویا بصورت آزمایشی در چند برج مسکونی اقدام به نصب و راه اندازی دستگاه وارداتی فروش فیلم کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که در بعضی از فروشگاه های زنجیره ای و فرودگاه ها، دستگاه تمام خودکاری برای فروش روزنامه همشهری گذاشته بود. انجام چنین کاری که قطعا" الگو گرفته از سایر کشورها بود، تا این لحظه با بازخورد دلگرم کننده ای روبرو نشده است و دیگر کمتر نشانی از خدماتی از این دست -حداقل برای کالاهای فرهنگی- در مراکز مسکونی یا فروش مشاهده می شود. شرکت متروی تهران در یکسال گذشته سامانه های فروش خودکار بلیط را در ایستگاه های مترو مورد تاکید قرار داده است که احتمالا" تا زمانی که فروش بلیط توسط عوامل انسانی در ایستگاه ها ادامه دارد، از سامانه های مورد اشاره استقبال چندانی صورت نخواهد گرفت. بی تردید مانوس ساختن مشتریان با چنین خدماتی مستلزم گذشت زمان است و کمی فرهنگ سازی در این زمینه، به رواج استفاده از خدمات ماشینی فروش کالا کمک خواهد کرد. به هر حال امروزه در بسیاری از سینماها یا فروشگاه های بزرگ مشتریان نوشابه های دلخواه خود را از همین دستگاه ها خریداری می کنند و شیوع آن در آینده دور از انتظار نیست. شنیده ها حکایت از دورخیز موسسه هنرهای تصویری سوره برای استقرار دستگاه های تمام اتوماتیک در بیش از ۷۰ سینمای حوزه هنری در شهرهای کشور دارد. علیرغم اینکه ایران و شبکه ویدیویی آن نخستین تجربه ها را در این زمینه می آزماید، در آمریکا شرکت رد باکس به عنوان پیشگام موفقیت هایی زیادی را کسب کرده است بطوریکه یکی از منابع موثق برای ارزیابی بیشترین فیلم فروخته شده یا کاریه داده شده، متکی به آمار شرکت رد باکس و کارکرد دهها هزار از سامانه های خودکار اجاره و فروش آن می باشد. در ادامه ترجمه مطلبی را که در شماره اخیر ماهنامه فیلم در خصوص رد باکس منتشر شده است، بخوانید:

 

بزرگترین و فراگیرترین سیستم منظم اجاره دی وی دی و بازیهای ویدئویی در آمریکا را شرکت رد باکس در دست دارد. هسته و کانون سیستم اجاره دی وی دی ردباکس را مجموعه ای از کیوسک های قرمز رنگ مخصوص ردباکس شکل داده که در شهرهای مختلفی در همه ایالتهای آمریکا در جاهایی مثل فروشگاههای زنجیره ای، سوپر مارکتها، داروخانه ها، رستورانها، فرودگاهها و از این قبیل نصب شده اند  و در آنها نسخه های بلو – ری و دی وی دی انواع فیلمها و علاوه بر آن، انواع بازیهای ویدئویی اجاره  داده می شود.

۳۳۰۰۰ کیوسک از این نوع در آمریکا وجود دارد که منبعی پر بار و به روز از جدیدترین فیلمها و بازهای است. در این کیوسکها که مساحت کلی شان از چهار متر مربع بیشتر نیست همه چیز به شکل کاملاً اتوماتیک انجام می شود. استفاده از خدمات این کیوسک ها با کارت اعتباری ممکن است و پس دادن دی وی دی اجاره شده به هر یک از کیوسک های ردباکس ممکن است و لازم نیست فرد آن را به هان کیوسکی که از آن دی وی دی را اجاره کرده پس بدهد. مبلغ اجاره دی وی دی به صورت روزانه تعیین می شود ولی اگر کسی تا ۲۵ روز دی وی دی اجاره ای اش را نگهدارد دیگر بابت همه این روزها اجاره به دی وی دی تعلق نمی گیرد بلکه پس از ۲۵ روز فرد صاحب دی وی دی به حساب می آید و باید مبلغ خرید آن را بپردازد گردانندگان ردباکس می گویند که بیش از ۶۸ درصد مردم آمریکا حداکثر با ۵ دقیقه رانندگی می توانند یکی از این کیوسک ها را پیدا کنند. اطلاعات مربوط به آخرین کارهای عرضه شده در ردباکس هم از طریق وبلاگ و هم تلفنی قابل دسترسی است و امکان رزرو با موبایل نیز وجود دارد.

کمپانی ردباکس هر سال با معرفی فیلم های که بیشترین درآمد حاصل از اجاره را داشته، ونیز به فیلمها و سینما گرانی که مشتری های ردباکس در پاسخ به نظر خواهی های مختلف انتخاب کرده اند  جایزه می دهد.

ردباکس فعالیتش را از سال ۲۰۰۴ شروع کرد. حوزه کار این کمپانی در زمینه اجاره و تا حد کمتری فروش فیلم چنان گسترده شد که باعث شد کمپانی ها نسبت به واگذار کردن بازار پر سود فروش و اجاره خانگی فیلم ها به کیوسک های ردباکس به شدت احساس خطر کنند تا سال ۲۰۰۹ سه کمپانی معروف هالیوود- فاکس قرن بیستم، برادران وارنر و یونیورسال – اعلام کردند که از این پس دی وی دی های فیلم های خود را حداقل ۲۸ روز پس از انتشارشان به ردباکس خواهند فروخت و نه پیش از آن.

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • شنیده بودم که برادران محترم بی بی نیا
    در شرکت لوح طلایی دست به کار وارد کردن و تعبیه این دستگاه ها
    در برج های پر واحد شمال تهران هستند
    اتفاقا چند جایی هم از جمله سازمان تبلیغات تهران
    از این دستگاه ها برای فروش فیلم و محصولات چند رسانه ای استفاده می کنند
    اما کرایه خیلی جالب است
    فکر نکنم اینجا جواب بدهد
    احتمالا رندان فقط جعبه ی خالی را به دستگاه پس خواهند داد

  • با سلام اینجانب محمدرضا بی بی نیا که در آن زمان مدیریت شرکت جوانه پویا را به عهده داشتم اطلاعات و تجربه خود را در مورد دستگاههای اتوماتیک فروش فیلم به اطلاع دوستان و علاقه مندان می رسانم که مختصرا به آگاهی می رسانم. اولین دستگاه با تبادل اطلاعات زیاد، جهت کار با اسکناس های ایران در کشور چین ساخته شد و بعد از حمل و نصب در ایران  با مشکلات زیادی روبرو شد که از جمله موارد مهم آن؛ کار کردن با کپی رنگی از اسکناسهای رایج، نبود خدمات بعد از فروش جهت تعمیر و رفع عیب دستگاه بود. همچنین قطعات یدکی به سادگی قابل دسترس نبود که با افزایش دستگاهها مسئله بسیار جدی را بوجود آورد که مجموعه این عوامل باعث توقف این پروژه شد.

    با توجه به ادامه تحقیقات در مورد دستگاههای فوق توسط شرکت لوح طلایی که مدیریت آن هم اکنون به عهده اینجانب است تعداد ۵ دستگاه در ایران به صورت نمونه ساخته و نصب گردید که خوشبختانه در زمان تست با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شد و در مدت کارکرد با توجه به خدمات و همکاریهای شرکت سازنده عیب های آن رفع گردید. به روز رسانی این دستگاه ها در حال انجام است که هر زمان مشتری به پای دستگاه میرود دست خالی برنگردد. این نکته مهمترین مسئله در استفاده از دستگاهها می باشد. قابل ذکر است که دستگاههای ساخت ایران بسیار با کیفیت تر و با کارایی بهتری از مشابه چینی ساخته شده اند و از یک دستگاه بسیار هوشمند برای دریافت اسکناس استفاده می کنند. خبر خوب در همین رابطه این است که توسعه و افزایش این نوع دستگاهها به خاطر عدم استقبال مشتریان نیست بلکه به خاطر طراحی، ساخت و تعویض فنرهای دستگاه می باشد که در هر حالت بتواند انواع فیلم را مانند والت -که بسیار نازک است- و دی وی دی را که دارای کیس پهنتری می باشد، پشتیبانی کند.

    به یاری خداوند از ابتدای سال جدید برنامه نصب تعداد مناسبی از این دستگاهها را در برنامه خود داریم. دوستانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر بوده و یا قصد همکاری با پروژه ساخت دستگاههای رافوق دارند می توانند با آدرس  mrbibinia@yahoo.com   و مدیریت شرکت لوح طلایی تماس حاصل کنند.

  • آقای جعفری با سلام قیمت تولید این دستگاه در ایران برای تعداد حداقل ۱۰ دستگاه با پردازشگرهای انگلیسی اسکناس که بسیار عالیست حدود ۶ میلیون تومان است و قابلیت ۱۵ نوع قیمت گذاری را دارد و با نصب در جاهای مناسب بسیار سودآور میباشد و توجیه اقتصادی آن بستگی مستقیم به سرویس دهی و نوع فیلمهای آن دارد که به راحتی قابل محاسبه خواهد بود

    قابل توجه اینکه از چک برگشتی خبری نیست

  • جناب بی بی نیا
    موسسه ی لوح طلایی مگر فیلمی تولید می کند که بخواهد در این دستگاه ها قرار دهد؟ یاد موسسه ی جوانه پویا بخیر. بهترین خاطرات من مربوط به این موسسه است که در حال حاضر به موسسه ی بن تن تبدیل شده. راستی می شود سرگذشت ناگوار جوانه پویا را شرح دهید؟ سرنوشتی که این روزها اکثر موسسات به آن گرفتارند. 

  • جناب آقای برون بعد از عزض سلام شرکت جوانه پویایی که شما از آن به نیکی یاد میکنید در آن شرایط خوب بازار ۴ سال طول کشید تا با برنامه ریزی و سرمایه گذاری به آن موقعیت برسد چطور انتظار دارید که در حال حاضر شرکت نوپای لوح طلایی عرض اندام کند ولی به شما این نوید را میدهم که در شرایط کنونی هم با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب میتوانیم نظر مخاطبان خود را جلب کنیم که به صبر و زمان بیشتری نیاز دارد همچنین اگر از عناوین لوح طلایی اطلاعاتی ندارید آخرین خبر اینکه فیلم ایرانی زنها شگفت انگیزند در هفته آینده با آرم این شرکت توزیع میکردد و این زمانهایی که ما فکر میکنیم زمان ورشکستگی موسسات است قطعا با تدابیر مدیران با سابقه و تجربه آنها به همراه یک همدلی خواهد گذشت و دوباره این صنعت شکوفا خواهد شد .به نظر بنده برای این تغییرات اساسی در فعالیت موسسات و پیدا کردن راهکارهای مناسب وهمچنین به روز شدن مواجه با شرایط فعلی اجتناب ناپذیر و حتی واجب بود.

  • جناب رضا
    چنین دستگاهی الزاما قرار نیست متکی به آرشیو یک موسسه باشد و برای موفقیت برترین عناوین روز را هم عرضه خواهد کرد. در آغاز هر خلاقیت و نوآوری باید با  مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد اما اطمینان دارم با توانمندی دوستانی چون جناب بی بی نیا روزی این دستگاه ها را در جای جای شهرها مشاهده خواهیم کرد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید