روزانه های سینمایی
آینده شبکه در گفتگو با ایسنا

آینده شبکه در گفتگو با ایسنا

سعید رجبی فروتن درباره‌ی نگرانی‌های احتمالی درباره‌ی سریال‌های نمایش خانگی، گفت: نگرانی‌هایی که در مورد سریال‌ها و مجموعه‌های خانگی وجود دارد ممکن است به این دلیل باشد که احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک کل شبکه نمایش خانگی به فضای سایبری و مجازی شیفت پیدا کند و مناسبات رسانه‌یی دچار تغییر شود.

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری نمایش خانگی وزارت ارشاد، در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، ‌خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورها لوح فشرده رو به منسوخ شدن است و برنامه‌ها و فیلم‌ها به فضای مجازی و یا سیستم‌های کابلی روی آورده‌اند؛ بخشی از این دغدغه اگر با توجه به تحولات فناوری باشد قابل تامل است. اما اگر مربوط به نبود امنیت سرمایه‌گذاری و سرقت آثار باشد، به معضل و مشکل دیرینه‌ای تضییع حقوق مولفان و مصنفان برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرونده‌ی سه سریال در نمایش خانگی گشوده است. سریال «قهوه تلخ» گرفتار مشکلاتی است که تهیه‌کننده با آن دست و پنجه نرم می‌کند و باید دید راهی برای عبور از آنها پیدا می‌کند یا نه؟ البته حکایت سریال‌های ناتمام پدیده‌ای استثنایی و خاص کشور ما نیست. شاید توضیحات روشنگر تهیه‌کننده در آینده دلخوری مخاطبان را برطرف سازد.

او توضیح داد: در «قلب یخی» جلوتر از عرضه‌ایم؛ یعنی پروانه نمایش دو قسمت آخر مدت‌هاست که صادر شده است و کار در مرحله آماده‌سازی تکثیر و توزیع است. سریال سومی هم به نام «ساخت ایران» در راه است که قسمت‌های زیادی از آن تصویربرداری شده است. شخصا معتقدم قسمت‌های زیادی ازاین سریال باید آماده شود تا بتوانیم ارزیابی روشنی از آن داشته باشیم و قبل از توزیع رسمی، پروانه‌های هفت یا هشت قسمت آن صادر شده باشد. حسن این کار این است که با وقفه‌هایی نظیر آنچه که در «قلب یخی» و «قهوه تلخ» دیدیم، مواجه نخواهیم بود.

رجبی فروتن در ادامه این گفت‌وگو درباره‌ی سیستم پخش از طریق نمایش خانگی، به خبرنگار ایسنا گفت:‌ در اغلب کشورهای دنیا محصولی اختصاصا برای شبکه ویدئویی تولید نمی‌شود بلکه این شبکه عرصه‌ای برای بازپخش آثاری است که از شبکه‌های تلویزیونی یا سینماها پخش شده‌اند و می‌خواهند جنبه ماندگارتری به خود بگیرند. روی آوردن به فرمت پیشرفته بلوری با چنین توجیهی صورت گرفته است. اما در ایران به دلیل اینکه تلویزیون خصوصی نداریم به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان وارد عرصه‌ی نمایش خانگی می‌شوند تا با تجربه اندوزی در فضای تازه‌ای تنفس کنند.

وی تاکید کرد: شاید اگر تولید به این شیوه منطقی و مقرون به صرفه بود، دیگر کشورها هم این رویه را پیش می‌گرفتند. رویکرد متفاوت ما به ویدیو از سر ناچاری و متنوع نبودن کانال‌ها و مجاری رسانه‌یی دیداری است. موانعی هم در شبکه ویدیویی وجود دارد که سبب عدم توسعه آن می‌شود؛ مثلا زیرساخت‌های صنعتی کلا وارداتی بوده و وابسته به مواد خام وتجهیزات پیشرفته غربی هستند. در چند ماه اخیر واحدهای صنعتی از رهگذر نوسانات ارزی و تحریم سیستم بانکی با مشکلات بسیار فرساینده‌ای روبه‌رو شده‌اند. همچنین در زمینه تولید سرمایه کافی برای تولید یک مجموعه به صورت یکجا وجود ندارد. به همین دلیل، تهیه‌کنندگان سعی می‌کنند چند قسمت را تولید کنند تا با بازگشت سرمایه، نقدینگی لازم برای ادامه تولید را تامین کنند. این شکل و شمایل کار را از حالت حرفه‌یی بودن خارج می‌کند و متاسفانه وقتی قافیه تنگ می‌آید تقصیرها را متوجه دستگاه‌های نظارتی می‌کنیم. در صورتی که ترتیبات کار فراهم نیست و مناسبات درست شکل نگرفته است.

رجبی فروتن همچنین درباره‌ی اصلاحاتی که به سریال‌های نمایش خانگی وارد می‌شود و ممیزی‌های این آثار توضیح داد: این امر غیرطبیعی نیست. متاسفانه به این خاطر که سریال‌سازی در نمایش خانگی سابقه و پیشینه‌ی طولانی ندارد در بخش‌های اجرایی هم دچار مشکل هستیم. مثلا در فاصله‌ی صدور پروانه ساخت و مجوز انتشار باید یک فضای نرم یا غیر مستقیم نظارتی وجود داشته باشد و با گروه‌های برنامه‌ساز ارتباط برقرار شود. در اینصورت می توان مطمئن بود که پروژه در ریل اصلی حرکت می‌کند یا نه؟ با اقدام پیشگیرانه می‌توان ملاحظات نظارتی را مدنظر قرار داد تا اثر در گلوگاه‌های نظارتی با تاخیر و توقف همراه نشود. در غیر این صورت هر آن ممکن است قسمت‌های تولید شده یک مجموعه که مردم در انتظار توزیع آن هستند با مشکل روبرو شود.

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری نمایش خانگی وزارت ارشاد، درباره آینده‌ی شبکه نمایش خانگی گفت: دورنمای ناامیدکننده‌ای را نمی‌بینم. شبکه نمایش خانگی در ایران، دو مزیت نسبی دارد؛ یکی اینکه چون تلویزیون ما انحصاری است خیلی از تهیه‌کنندگان دوست دارند کار در فضای متفاوتی را تجربه کنند. ما همچنین در ۹۰۰ شهر و شهرستان کشور سینما نداریم و مردم به این خاطر که بخش قابل توجهی از تولیدات سینما و یا برنامه‌های نمایشی متفاوتی را در تلویزیون نمی‌بینند، دوست دارند این آثار را در شبکه نمایش خانگی مشاهده کنند. به همین دلیل فکر می‌کنم شبکه ویدئویی در یک جایگاه استثنایی باشد و روز به روز عرصه جذابتری را برای برنامه سازان و سرمایه گذاران فراهم کند.

رجبی فروتن افزود: شبکه نمایش خانگی می‌تواند خلاء‌های موجود را پوشش دهد و طیفی از سلایق و نگرش‌های هنری را در قالب برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب به مردمی که آثار سینمای ایران را نمی‌توانند روی پرده یا تلویزیون ببینند، ارائه دهد. بدیهی است هر قدر تهیه‌کنندگان در جذب حامیان مالی موفق‌تر عمل کنند، تکثیر و کپی غیرمجاز آثار لطمه کمتری به آنها وارد می کند. به عنوان مثال جذب آگهی‌های بازرگانی کمک موثری در این زمینه به حساب می‌آید. توفیق تهیه‌کننده مجموعه «شبکه کودک عموپورنگ» که روزهای آینده به بازار عرضه می‌شود، نمونه و شاهد مثال خوبی در این زمینه است. همچنین با ورود شرکت‌های هلدینگ و صاحبان سرمایه‌های بزرگ ـ که در طیفی وسیعی از عرصه های صنعتی، بازرگانی و فرهنگی کشور مشغول کار هستند ـ به این عرصه، می‌توان خوشبین بود که این شخصیت‌های حقوقی آسیب‌پذیری کمتری از عارضه کپی و سرقت آثار خواهند داشت.

وی همچنین در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در دو ماهه پایانی سال با انبوهی از برنامه‌های شبکه مواجه هستیم و فکر می‌کنم ترافیک این آثار باعث شود مراکز عرضه هم برای جانمایی و نشاندن آنها بر پیشخوان‌ها با کمبود جا مواجه شوند.

رجبی فروتن تاکید کرد: دو ماه طوفانی را در نمایش خانگی در پیش خواهیم داشت.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • در حال حاضر رکود عجیبی فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی را فرا گرفته است  که نمی دانم با پیش بینی جناب آقای فروتن در طوفان پایان سال چه سرنوشتی را رقم خواهد زد

    • خداکند پیش بینی من به سرنوشت پیش بینی های کارشناسان هواشناسی دچار نشود. از من نخواهید آیه یاس بخوانم. روی دیگر سکه امید و خوشبینی است. احتمالا” کار عموپورنگ، سریال ساخت ایران، فیلم شش و بش و کارهای دیگری که یادم نیست، بازخورد بدی در بازار نداشته باشند. خدا دل خوش بدهد.

  • جناب آقای فروتن
    وضعیت فروش فیلم در سوپرمارکتها در حال حاضر چگونه ارزیابی میکنید ؟ چرا آنها هم تمایلی به فروش فیلم و قرار دادن فیلم در پیشخوان فروشگاه خود رغبتی ندارند ؟

    • از فروش فیلم خبر ندارم اما می دانم فروشگاه های بزرگ و عمده فروش ها شاهد موج حضور مردم و خانواده ها برای خرید مایجتاج هستند.!

  • خشایار الوند نویسنده «قهوه تلخ» با انتقاد از اینکه تهیه کننده دستمزدهای عوامل این مجموعه را پرداخت نمی‌کند، درآمد حاصل از فروش این مجموعه را ۴۲ میلیارد تومان عنوان کرده است.

    به گزارش سایت روزنامه ایران بخش‌هایی از این گفت‌وگو به این شرح است:

    * تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از فروش قهوه تلخ به دست آمده؛ در حالی‌که بودجه فرهنگی کشور در سال ۹۰ حدودا ۵۰ میلیارد تومان بوده. خب این رقم ۴۲ میلیارد تومان میزان فروش کل است همه‌اش که گیر تهیه‌کننده نمی‌آید، هزینه‌های کار خیلی بالا بود. کار باید یک ساله تمام می‌شد؛ ولی تا اینجایش دو سال و نیم طول کشیده. دستمزدهای سنگین، گروه بزرگ، دکورعظیم،کلا کار گرانی بود.از ۲۵۰۰ تومان برای هر نسخه سی‌دی ۷۰۰ تومان را خود مغازه‌دار برمی‌دارد، ۵۰۰ تومانش برای چاپ و تکثیر خود سی دی است و یک رقمی هم احتمالا کسانی که در پخش و تهیه و توزیع کار هستند، برمی‌دارند. اصلا اگر ۵۰۰ تومان هم از هر سی دی گیر تهیه کننده بیاید رقم بالایی خواهد بود؛ ولی من نمی‌دانم چرا دستمزدها را ندادند؛ در حالی‌که «قهوه تلخ» سودآور بود.

    * وقتی کاری طولانی می‌شود خیلی‌ها چشم دیدن موفقیت طولانی مدت آدم‌ها را ندارند. همه چرتکه دستشان می‌گیرند که این دو برادر (برادران آقاگلیان) چقدر در حال سودند، اینها باعث می‌شود نقدهای غیرمنصفانه منتشر کنند یا کلا کار را بزنند.

    * یکسری جوایز نقدی وجود داشت که مبلغش هم زیاد نبود؛ مثلا ۱۰-۲۰ هزار تومان. پرداخت این جایزه به عهده یکی از پخش‌کننده‌ها بود. یک شرکت پخش مستقل از گروه، قبول کرده بود که جوایز را به مردم پرداخت کند؛ ولی این شرکت با تهیه‌کننده حرفش می‌شود و قرارداد به هم می‌خورد و جوایز را نمی‌دهد

  • اینجانب با توجه به تعهدی که شرکت تصویر سبز و شرکتهای پخش مواد غذائی به فروشگاهها و نمایندگان کرده بودند که مرجوعی قبول دارند طی سه مرحله مرجوعی مبلغی بالغ بر ۲۱میلیون تومان مرجوعی ارسال کردم و اکنون بعد از گذشت آخرین مرجوعی که بیش از ۷ماه می گذرد هنوز وجهی دریافت نکرده ام بگذرد از آنکه هنوز مقداری قهوه تلخ در فروشگاه مانده است که قول مرجوعی داده بودند مگر فروشگاههائی مثل ما چقدر توان مالی دارند که فقط این مبالغ کلان در حاشیه قرار بگیرد جناب آقای راوی عزیزم نیز در چند پست گذشته نیز اعلام کرده بودند که قهوه تلخ به مقدار زیادی در فروشگاه خود دپو کرده اند

  • جناب آقای فروتن
    آیا میتوان به لحاظ عدم تعهد شرکت نسبت به مرجوعی عنوان قهوه تلخ  در محاکم قضائی طرح دعوی کرد یا نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کمکی میتواند انجام دهد واقعا فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی در آستانه ورشکستگی قرار دارند

  • امیدوارم که دو ماه اخر سال از نظر کاری خوب باشه وگر نه ما مراکز عرضه داریم به ورشکستگی نزدیک می شیم  ازنظر من بالا رفتن قیمت فیلم وباپیین امدن کیفیت ان از نظر محتوایی مشکل اصلی ما هست

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید